Orbital: relacja z drugiej próby startu rakiety Antares

Godzina 18:58 CEST (20.04.2013) {jathumbnail off}
Awionika rakiety została uruchomiona. W tej chwili zasilana jest z zewnątrz.

Godzina 18:55 CEST (20.04.2013)
Podgląd na żywo na stanowisko startowe 0A w porcie kosmicznym MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport) dostępny jest na tej stronie.

Godzina 18:40 CEST (20.04.2013)
Firma Orbital Sciences Corp. rozpoczęła prace w ramach programu COTS w 2008 roku. Celem tego programu, który kierowany był do prywatnych firm z sektora kosmicznego, jest stworzenie systemu transportowego składającego się z rakiety nośnej oraz bezzałogowego statku kosmicznego, za pomocą których realizowane mają być loty zaopatrzeniowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

W ten sposób agencja NASA chciała znaleźć systemy transportowe, które zastąpią wycofywane z użytku promy kosmiczne oraz jednocześnie pobudzony zostanie rynek sektora kosmicznego. W programie COTS brała udział także firma Space Exploration Technologies (SpaceX), która do tej pory zrealizowała już dwie z dwunastu zakontraktowanych misji zaopatrzeniowych swojego statku Dragon (wynoszonego na orbitę przy wykorzystaniu także zbudowanej przez tę firmę rakiety Falcon 9).

Jeżeli pierwszy start rakiety Antares zakończy się sukcesem, to firma Orbital będzie mogła przygotować demonstrację lotu swojej kapsuły Cygnus. Dopiero po jej przeprowadzeniu (zakończonej także sukcesem) firma będzie mogła rozpocząć realizację ośmiu zakontraktowanych lotów zaopatrzeniowych w ramach usługi CRS (Commercial Resupply Services). Wartość tego kontraktu zawartego z NASA to około 1,9 mld dolarów.

Godzina 17:50 CEST (20.04.2013)
W chwili obecnej kontrolerzy rozważają dobór parametrów lotu rakiety w sytuacji silnego prądu strumieniowego (ang. jet stream), który obecny jest na dużej wysokości nad miejscem startu. Ewaluacja obejmuje przede wszystkim takie dobranie trajektorii lotu rakiety, aby maksymalnie zminimalizować wpływ wiatrów na dużych wysokościach.

{module[346}

Rakieta Antares na stanowisku startowym 0A w porcie kosmicznym MARS na wyspie Wallops / Credits: Orbital Sciences Corp.

Godzina 17:30 CEST (20.04.2013)
Odliczanie do startu rozpoczęło się dzisiaj zgodnie z planem o godzinie 15:00 CEST. W ciągu następnych kilku godzin rakieta zostanie uruchomiona i przeprowadzona zostanie cała seria testów weryfikujących gotowość systemów do lotu. Około 90 minut przed startem rozpocznie się tankowanie paliwa (kerozyna, RP-1) oraz utleniacza (LOX) do zbiorników rakiety na pierwszym jej stopniu.

Godzina 15:50 CEST (20.04.2013)
Okno startowe dla misji rakiety Antares otwiera się o 23:00 CEST na dwie godziny. Na dzień dzisiejszy prognozuje się 90% szans na pomyślne warunki pogodowe w czasie startu jednostki zbudowanej przez firmę Orbital Sciences Corporation. Będzie to pierwszy lot tej rakiety, która stworzona została w ramach programu COTS (Commercial Orbital Transportation Services) za środki finansowe z agencji kosmicznej NASA.

Pierwsza próba startu przeprowadzona została w ubiegłą środę, 17 kwietnia 2013 roku. Niestety odliczanie zostało wstrzymane 12 minut przed startem na skutek przedwczesnego, częściowego wypięcia ze złącza na drugim stopniu kabla transmitującego dane pomiędzy stanowiskiem startowym a komputerem pokładowym rakiety Antares. Do zdarzenia doszło na skutek niepożądanego ruchu konstrukcji wspierającej o nazwie TEL (Transporter Erector Launcher) oraz zbyt sztywnego (nie pozwalającego na ruch) wpięcia tego kabla do gniazda.

Usterka została szybko naprawiona, jednak przeprowadzenie próby startu w piątek  odwołano z uwagi na złą prognozę warunków atmosferycznych na czas trwania okna startowego.

Webcast ze startu będzie dostępny od godziny 22:30 CEST na stronie NASA.
O programach i sposobach oglądania NASA TV można przeczytać na Polskim Forum Astronautycznym.
Zapraszamy również do dyskusji na temat startu rakiety Antares.

{module[346}