Detekcja dwóch egzoplanet w układzie KOI-872

Wokół gwiazdy KOI-872 wykryto trzy egzoplanety, z których dwie zostały już potwierdzone. Co ciekawe jedna z tych potwierdzonych egzoplanet została wyliczona z obserwacji pierwszego potwierdzonego obiektu. Trzecia egzoplaneta na razie pozostaje niepotwierdzona.

Układ KOI-872 (KOI – Kepler Object of Interest) to bardzo interesujące odkrycie, o którym poinformowano 10 maja 2012 roku na łamach czasopisma Science. Jest to układ z dwiema odkrytymi i potwierdzonymi egzoplanetami oraz jednym kandydatem, czekającym na potwierdzenie.

Dwie wykryte i potwierdzone egzoplanety otrzymały oznaczenia KOI-872 b i KOI-872 c. Są to gazowe giganty, o masach odpowiednio <6 oraz 0,38 masy Jowisza, krążące wokół gwiazdy macierzystej w odległości odpowiednio 0,2 i 0,28 jednostki astronomicznej. Czas obiegu tych planet pozasłonecznych wokół gwiazdy KOI-872 wynosi około 34 i 57 dni. Udało się także wyznaczyć promień KOI-872 b, wynoszący około 0,81 promienia Jowisza.

Co ciekawe, KOI-872 c została wykryta na podstawie wyliczeń ruchu KOI-872 b. Jest to pierwszy przykład wykrycia obiektu z danych kosmicznego teleskopu Kepler. Jest to także pierwsze odkrycie programu Hunt for Exomoons with Kepler (HEK), którego celem jest wykrycie księżyców egzoplanet z danych obserwatorium Kepler.

W układzie KOI-872 prawdopodobnie krąży jeszcze trzecia egzoplaneta, choć jej obecności jeszcze nie potwierdzono. Obiekt został nazwany KOI-872 d i krąży znacznie bliżej od dwóch opisanych powyżej egzoplanet. KOI-872 d nie ma jeszcze wyznaczonej masy, jednak promień to około 0,15 promienia Jowisza, czyli prawie 2 razy więcej od Ziemi. Jest więc możliwe, że KOI-872 d to obiekt typu “super-Ziemia”. KOI-872 d krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej, w odległości zaledwie około 10 milionów kilometrów z czasem około 6,8 dnia.

Warto tu zauważyć, że układ KOI-872 to pierwsze opublikowane odkrycia egzoplanet od prawie dwóch miesięcy, kiedy to poinformowano o detekcji MOA-bin-1 b.

Wraz z potwierdzeniem istnienia KOI-872 b i KOI-872 c liczba znanych egzoplanet wzrosła do 765. obiektów. W 2012 roku odkryto już 48 planet pozasłonecznych.

(EPE, Science, PFA)