Dawn – tuż przed wejściem na orbitę Westy

Za kilkadziesiąt godzin sonda Dawn wejdzie na orbitę planetoidy Westa. Kilka godzin temu NASA opublikowała zdjęcie Westy wykonane 9 lipca z odległości zaledwie 41 tysięcy kilometrów.

W sobotę, 16 lipca około godziny 07:00 CEST na orbitę Westy wejdzie sonda Dawn. Będzie to pierwsza satelizacja sondy wokół drobnego ciała Układu Słonecznego – planetoidy Westa. Przez kolejny rok sonda Dawn ma obserwować z bliska Westę, by w lipcu 2012 roku wybrać się w kierunku drugiego celu swojej misji – planety karłowatej Ceres.

Dziewiątego lipca sonda Dawn wykonała zdjęcie z odległości około 41 tysięcy kilometrów. Na tym zdjęciu, prezentowanym w galerii tego artykułu, rozdzielczość wynosi 3,5 km na piksel. Na zdjęciu widać kratery (choć nie jest ich zbyt wiele) oraz obszary, które być może zostały ukształtowane przez lawę we wczesnym stadium kształtowania się planetoidy.

Zdjęcie z odległości 41 tysięcy kilometrów już teraz pokazuje mnogość szczegółów na powierzchni planetoidy. Jest więc pewne, że zdjęcia z orbity Westy, przyniosą jeszcze ciekawsze ujęcia w znacznie wyższej rozdzielczości.