Japoński pojazd HTV-6 zmierza ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

9 grudnia z japońskiego kosmodromu Tanegashima na pokładzie rakiety H-2B wystartował statek logistyczny HTV-6. 13 grudnia zostanie przyłączony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Pojazd HTV (H-II Transfer Vehicle) nazywany również Kounotori (Bocian) jest bezzałogowym japońskim statkiem kosmicznym, będącym w stanie dowieźć do sześciu ton ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Pojazd nie jest wyposażony we własny system cumowania i (podobnie jak Dragon firmy SpaceX), po zbliżeniu się do celu, przechwytywany jest przez ramię robotyczne stacji i przyłączany jest do węzła cumowniczego.

Start rakiety H-2B z pojazdem HTV-6 / SciNews

Jest to już szósta misja japońskiego pojazdu logistycznego. Ta misja dostarczy 5900 kilogramów ładunku, w tym eksperymentów naukowych, paliwa i żywności dla astronautów mieszkających na ISS. W sekcji ładunku na zewnątrz pojazdu przewożonych jest sześć baterii jonowo-litowych, którymi kolejno zastąpi się wysłużone już baterie nikolowo-wodorkowe. Sześć nowych baterii zostanie zainstalowane w miejsce dwunastu starych.

Wizualizacja eksperymentu KITE / JAXA

Na pokładzie HTV-6 wyniesionych zostało również szereg satelitów standardu cubesat: AOBA Velox III, TuPOD, EGG, ITF-2, STARS C, FREEDOM oraz Waseda-SAT 3. HTV-6 przetestuje również nowe panele słoneczne w ramach eksperymentu SFINKS jak i przeprowadzi eksperyment KITE (ang. latawiec) z liną kosmiczną. 20 kilogramowy ładunek ma zostać wypuszczony na mającej 700 metrów linie (tzw. tether). Przez linę popłynie prąd elektryczny o natężeniu 10 mA, zaś eksperyment będzie obserwował odchylanie się 20 kg ładunku. Eksperyment zostanie przeprowadzony już po odłączeniu pojazdu od ISS.

Pojazdy HTV oraz moduł Kibo (wraz z platformą naukową na zewnątrz stacji oraz modułem logistycznym) wchodzą w skład japońskiego wkładu w program Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.