Załogowa wyprawa kosmiczna a księżycowa grawitacja

Czy grawitacja Księżyca jest bezpieczna dla ludzi? Czy astronauta na Księżycu będzie wiedział gdzie jest góra? Odpowiedź na oba pytania brzmi: prawdopodobnie nie.

NASA odnotowało kilka przypadków utraty równowagi i upadków wśród astronautów na Księżycu. Warto obejrzeć nagrania, na których widać nagłą utratę kontroli wśród „księżycowych spacerowiczów”:

Astronauts falling on the moon (Credits: SaturnApollo User)

Ludzie tracili równowagę, ponieważ grawitacja naszego naturalnego satelity jest niewystarczająca dla poprawnego określenia dołu i góry. Bez odpowiedniego punktu odniesienia trudno zachować balans.

Testy Europejskiej Agencji Kosmicznej wykazały, że do poprawnego funkcjonowania percepcji w wystarczy 15%  siły ziemskiego przyciągania. Taka też siła występuje na Księżycu. Jednakże jest to dolna granica i wiele innych czynników: osobniczych, środowiskowych (przestrzennych) i technicznych może ją obniżyć.

W tym zestawieniu Mars wypada lepiej i bezpieczniej, ponieważ przyciągnie grawitacyjne jest ponad dwa razy większe od księżycowego, co nie powinno stanowić problemu dla ludzkich kolonizatorów.

Dlaczego jest to istotna kwestia? Gdyby zdecydowano się na loty na powierzchnię Srebrnego Globu należałoby uwzględnić w protokołach bezpieczeństwa odpowiednie decyzje w razie upadku astronauty. Podniesie to stopień komplikacji misji a same wypadki mogą stać się poważnym utrapieniem osób planujących jak i samych astronautów.

Z drugiej strony w nieco lepszym świetle przedstawia się w tym wypadku Mars, którego grawitacja nie będzie stanowić bariery dla eksploracji i nie będzie przysparzać dodatkowych kłopotów planistom misji.

Niezależnie od kierunku przyszłych wypraw załogowych badania nad ludzką percepcją w przestrzeni kosmicznej są kolejnym elementem układanki, której celem jest przeprowadzenie bezpiecznych wypraw z zachowaniem zdrowia i życia załogi.

Więcej informacji w artykule: Harris L.R., Herpers R., Hofhammer T., Jenkin M. (2014). How Much Gravity Is Needed to Establish the Perceptual Upright? PLoS ONE 9(9): e106207. doi:10.1371/journal.pone.0106207 (http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0106207)