Astronauci przygotowują ISS na przyjęcie nowych statków

Astronauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wyszli wczoraj w przestrzeń kosmiczną celem przygotowania orbitalnego kompleksu na przyjęcie nowych statków kosmicznych.

Spacer kosmiczny EVA-40 rozpoczął się o godzinie 12:24. Na zewnątrz stacji ISS wyszli astronauci Shane Kimbrough (NASA, USA) i Thomas Pesquet (ESA, Francja). Prace zajęły 6,5 godziny i zakończyły się o godzinie 18:58 czasu polskiego.

Zadaniem astronautów było m.in. rozłączenie przewodów i kabli pomiędzy modułem PMA-3 (Pressurized Mating Adapter 3) oraz dużym Tranquility (kiedyś Node-3). Dzięki dobrze przeprowadzonym działaniom przygotowawczym operatorzy z Ziemi przeprowadzą jutro zdalnie operację przeniesienia PMA-3 na górny węzeł modułu Harmony.

Operacja ta umożliwi sprawne podłączenie w najbliższej przyszłości nowego adaptera cumowniczego, do którego już niebawem będą cumowały nowe statki – prywatne, załogowe jednostki firmy Boeing i SpaceX (na zlecenie NASA).

Astronauci nasmarowali również elementy cierne manipulatora Dextre, poddali inspekcji potencjalnie nieszczelny zawór radiatora i wymienili ponadto kamery na japońskim module. Był to piąty spacer dla Amerykanina i drugi dla Francuza. Kolejne dwa wyjścia poza ISS nastąpią już 30 marca i 6 kwietnia.