Czwarty lot Bociana do ISS

O godzinie 21:48 z kosmodromu Tanegashima wystartowała rakieta nośna H-2B ze statkiem kosmicznym HTV-4. Japoński logistyczny pojazd znany jest również pod nazwą Kounotori (Bocian).

Po 6 dniach lotu czwarty Bocian zostanie uchwycony przez ramię SSRMS należące do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i przyłączony do dolnego węzła modułu Unity. Statek HTV jest obecnie jednym z dwóch pojazdów kosmicznych (drugim jest kapsuła Dragon firmy SpaceX), które mogą dostarczać ładunki instalowane wewnątrz oraz na zewnątrz stacji. Pojazdy HTV mogą przewieźć aż do 6 ton ładunku.

Tradycyjnie pojazdy HTV dostarczają wodę, jedzenie, ubrania i inne potrzebne rzeczy dla astronautów na pokładzie ISS. HTV-4 przywiezie również drugiego robota na stację kosmiczną. Jest to mniejszy kuzyn amerykańskiego Robonauty, japoński Kirobo. Jest on w stanie prowadzić rozmowy z astronautami na orbicie i będzie używany do badań psychologicznych. Innym eksperymentem będzie RRM (Robotic Refueling Mission). Jest to kolejny etap badań nad metodami transferu paliwa na orbicie.

Na pokładzie HTV znalazły się również cztery cubesaty, które później zostaną wypuszczone ze śluzy modułu Kibo: japońsko-wietnamski obserwacyjny Pico Dragon oraz zbudowany w centrum NASA w Ames, testujący metody deorbitacyjne TechEdSat-3. Pozostałe dwa to zbudowane w ramach kampanii crowdfundingowych Ardusat-1 oraz Ardusat-X. Będą one testowały otwarte platformy hardware’owe, które będzie można programować na orbicie. Warto tu dodać, że polska społeczność związana z Polskim Forum Astronautycznym także uzyskała czas dostępu do jednego z tych satelitów.

{youtube}tYTmncujMrs{/youtube}

Start HTV-4 / Credits – JAXA

Kounotori-4 pozostanie przycumowany do ISS do 5 września.

Credits: NSF, NASA, JAXA