Rola Europy w astronautyce załogowej – najbliższa przyszłość

Europejska Agencja Kosmiczna ESA zamierza ufundować studia, które określą rolę agencji w międzynarodowej astronautyce załogowej w czasie najbliższych 20 lat. Uzyskane scenariusze rozwoju pozwolą także stwierdzić jak będzie wyglądał wkład Europy w przedłużenie aktywności ludzi na Niskiej Orbicie Ziemskiej (LEO) czy podczas międzynarodowych wypraw na Księżyc oraz w przygotowaniach do lotu ludzi na Marsa.

Przeprowadzone studia dadzą odpowiedzi na wiele pytań – powiązana z astronautyką załogową skala ryzyka, rozwój nowych technologii czy strategiczne korzyści jakie będą płynęły z czynnego uczestnictwa w różnych międzynarodowych projektach (np po dzisiejszej oficjalnej decyzji administratora amerykańskiej agencji kosmicznej NASA o przedłużeniu programu stacji ISS do 2020 roku – w ramach obrania nowego kierunku rozwoju). Koszt studiów będzie wynosił pół miliona euro.

Studia takie są niezbędne, gdyż w 2011 roku zostaną podjęte decyzje na szczeblu politycznym odnośnie przyszłości europejskiej astronautyki załogowej. Analizy oraz rozwój przyszłych Scenariuszy Eksploracji powinny przyczynić się do zdefiniowania jasnej wizji i długoterminowego planu dla działań ludzi w kosmosie – eksploracji.

Prace nad wypracowaniem określonych scenariuszy i przeprowadzeniem studiów mają zostać ukończone w tym roku (najpóźniej do początku 2011). Następnie pod koniec przyszłego roku członkowie Rady agencji ESA podejmą ważne decyzje odnośnie przyszłych kierunków rozwoju, w tym prac nad modyfikacją flagowego pojazdu Europejskiej Agencji Kosmicznej – ATV (Automated Transfer Vehicle) czy potencjalną rakietą zastępczą dla Ariane V.

Źródło: ESA