13 czerwca „Kosmos” zagości w Falenicy

W najbliższą sobotę w Zespole Szkół nr 111 w Falenicy w Warszawie odbędzie się Piknik Naukowy „Kosmos wokół nas”.

13 czerwca 2015 w Zespole Szkół nr 111 w Falenicy (dzielnica Wawer) w Warszawie odbędzie się Piknik Naukowy „Kosmos wokół nas”. Fundacja Edukacji Astronomicznej i Centrum Badań Kosmicznych PAN przygotowały ciekawy program na „randkę z Kosmosem” dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Piknik kosmiczny będzie główną atrakcją szkolnego festynu rodzinnego, który w tym roku obchodzony będzie pod hasłem „Kosmos wokół nas”. Impreza ta odbywa się zawsze w I połowie czerwca. W skład Zespołu Szkół nr 111 wchodzi szkoła podstawowa nr 76 im. 13. Dywizji Piechoty Strzelców Kresowych oraz gimnazjum nr 101.

Plakat pikniku Kosmos wokół nas w ZS nr 111 / Credit: Fundacja Edukacji Astronomicznej, Centrum Badań Kosmicznych PAN

Piknik rozpocznie się o godz. 11:30 pokazami w mobilnym planetarium pt. „Drogowskazy na niebie”, a zakończą go starty rakiet, zbudowane przez dzieci na warsztatach rakietowych, o godz. 15:30. „Kosmici” rozbiją bazę zarówno na zewnątrz szkoły (specjalny namiot na parkingu i baterie teleskopów) oraz wewnątrz budynku, zajmując aż dwa jego piętra czyli głównie korytarze i wybrane sale lekcyjne.

Przez cały czas trwania imprezy będzie można spotykać się z inżynierami z Centrum Badań Kosmicznych PAN (warsztaty CBK PAN) oraz z przyszłymi inżynierami, czyli studentami z Politechniki Warszawskiej ze Studenckiego Koła Astronautycznego (warsztaty SKA) i dowiedzieć się, jakie zbudowali urządzenia na misje kosmiczne, czy i w jakich misjach kosmicznych Polska bierze udział, kto może zbudować satelitę czy łazika marsjańskiego i co zrobić, aby zostać inżynierem kosmicznym. Uczestnicy pikniku usłyszą także po co nam te wszystkie badania kosmiczne i czy używamy na co dzień rzeczy zbudowanych na potrzeby misji kosmicznych.

Na miłośników obserwacji nieba będą czekały teleskopy do obserwacji Słońca (Laboratorium Słońca) i astronomiczne multimedialne warsztaty komputerowe, które pomogą zrozumieć, jak poruszają się galaktyki, gwiazdy, planety i inne, mniejsze obiekty w kosmosie oraz dlaczego to wszystko się kręci.

Natomiast na wszystkich zwiedzających będą czekały różne eksperymenty. Będzie można bombardować Ziemię meteoroidami i innymi obiektami z kosmosu (warsztaty kraterowania), zbudować z klocków Lego Mindstrom i zaprogramować roboty (warsztaty robotyczne), pomóc stworzyć kometę (warsztaty kometarne) czy pod okiem specjalistów zbudować własną rakietę, którą potem będzie można wystrzelić (warsztaty rakietowe). Ponadto na uczestników pikniku będą czekały także eksperymenty fizyczne, np. z półkulami magdeburskimi, komorą próżniową czy wagami księżycową i wenusjańską (warsztaty SKA), a dla najmłodszych wycinanki, kolorowanki, puzzle czy możliwość złożenia własnego modelu satelity Lem.

Materiały organizatora