„Kosmos wokół nas” podbił serca Białołęczan

Kosmiczne zabawy maluchów

Mgr inż. Agata Nicolau-Kulińska odpowiadała za gry i zabawy kosmiczne. W tym celu
przygotowała specjalny program dla najmłodszych dzieci, gdzie m.in. pokazywała dzieciom planety na wideo, a następnie prosiła, aby maluchy pokolorowały rysunki z planetami, które leżały przed nimi, tak jak zapamiętały. Dawało to ciekawe wyniki, nie zawsze zgodne z rzeczywistością. Oczywiście atrakcji było więcej, m.in. sklejanie modelu satelity LEM.

Show SKA

Studenckie Koło Astronautyczne było reprezentowane przez 3 panów: Aleksandra Masłowskiego, Mateusza Kuca i Mateusza Płonkę, którzy zostali oblężeni przez małe i duże dzieci. W końcu kto by nie chciał zobaczyć, jak działa magia techniki.

Modele satelitów Lem i Dragon / Credit: Fundacja Edukacji Astronomicznej

Studenci zaprezentowali model PW-SATa, koło od Husara (koparki księżycowej), gondole do lotów stratosferycznych (Jarowit-Jaryło i Świtezianka) na czele z gondolą z projektu SCOPE 2.0. Spore wrażenie na zwiedzających robił łazik marsjański Skarabeusz (brał udział w zawodach łazików marsjańskich na pustyni w Utah w 2009 roku) oraz rakieta Amelia-1 (dysze i korpusy silników na paliwo stałe).

Dodatkową atrakcją, przyciągającą nie tylko młodszych widzów, były pokazy zachowań przedmiotów w próżni (a raczej niskim ciśnieniu), w przygotowanej przez SKA bańce próżniowej. Można było zobaczyć rozprężanie się zgniecionej butelki oraz powiększanie się balonika. Udało się też otrzymać zalążek zjawiska kawitacji wody (zjawisko fizyczne polegające na gwałtownej przemianie wody z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmniejszenia ciśnienia).

Na stoisku były także półkule Magdeburskie (w przypadku SKA sześciany z logiem koła), dzięki którym studenci zaprezentowali siłę ciśnienia atmosferycznego. Po połączeniu sześcianów, a następnie wypompowaniu z nich powietrza (stworzenia próżni), starano się rozdzielić obie części. Mimo wielu prób różnych osób, w tym naprawdę silnych mężczyzn, nie udało się to nikomu, pomimo tego, że wcześniej sześcianów nie łączyła żadna inna rzecz czy siła.

Wszystkim zainteresowanym członkowie koła opowiadali o aktualnych projektach, np. wyjeździe na zawody łazików marsjańskich na pustyni w Utah w Ameryce (URC 2014), startach rakiet Amelia-2 i H-1, startach balonów stratosferycznych czy o budowie nowego satelity studenckiego PW-SAT2.

Drogowskazy na niebie

Mobilne planetarium Centrum Edukacyjnego Planeta Anuka cieszyło się największym powodzeniem. Przez 3 godziny przewinęło się przez nie ok. 200 osób. W ok. 20 minutowym pokazie można było dowiedzieć się kilku rzeczy o Księżycu, m.in. dlaczego czasami jest okrągły, czasami widzimy tylko połowę jego tarczy, a niekiedy wygląda jak rogalik. Ponadto uczestnicy pokazu poznali oraz nauczyli się wyszukiwać i rozpoznawać najjaśniejsze gwiazdy na niebie, m.in. o Arktura, Spikę, Wegę, Mizara i Gwiazdę Polarną. Dowiedzieli się także czym są gwiazdozbiory, jak się dzielą, które z nich należą do grupy niezachodzących, jakie są wiosenne, a jakie letnie oraz nauczyli się rozpoznawać je na niebie. Atrakcji było znacznie więcej, m.in. zdjęcia i filmy o Drodze Mlecznej, której na co dzień mieszkańcy Warszawy nie mają szans samodzielnie zobaczyć na niebie z powodu nadmiernego zaświetlenia nieba w nocy. Nie zabrakło także informacji o meteorach, deszczach meteorów i o meteorytach. Spotkanie z mobilnym planetarium pozostawiło niektórym uczestnikom niedosyt. A tym samym stało się to impulsem do dalszych samodzielnych już poszukiwań astronomicznych, choćby wypraw do stacjonarnego planetarium.

Działo się, oj dział

Piknik naukowy trwał zaledwie 4 godziny, ale w tym czasie przewinęło się przez niego ok. 1000 osób. Uczestnicy pikniku byli zauroczeni kosmosem. Ale nie tylko oni. Zauroczenie udzieliło się także pani dyrektor Zespołu Szkół nr 43 Barbarze Smoczyńskiej, która stwierdziła, że „Kosmos wokół nas” był jedną z głównych atrakcji Pikniku Rodzinnego, o ile nie główną. I dodała jeszcze, że ma nadzieję na kolejną odsłonę pikniku kosmicznego w roku 2015.

Kontakt dla mediów:
Paweł Z. Grochowalski