Pierwsze dane misji Euclid

ESA publikuje pierwsze zdjęcia z misji Euclid.

Siódmego listopada Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała pierwsze zdjęcia z kosmicznego teleskopu Euclid.

Do startu obserwatorium Euclid doszło 1 lipca 2023 roku o godzinie 17:12 CEST za pomocą rakiety Falcon 9. Start nastąpił z wyrzutni LC-40 na Florydzie. Rakieta Falcon 9 skierowała obserwatorium Euclid ku punktowi L2 układu Ziemia-Słońce. Po wykonanej pracy pierwszy stopień wylądował na platformie morskiej.

Do okolic punktu L2 teleskop Euclid dotarł jeszcze przed końcem lipca 2023. Wówczas ESA opublikowała pierwsze testowe zdjęcia i rozpoczęła rozruch sondy. Czas przygotowywania sondy Euclid do pracy naukowej miał wynieść kilka miesięcy.

Siódmego listopada 2023 ESA przedstawiła pierwsze naukowe zdjęcia z teleskopu Euclid. Na obrazach można zobaczyć gromadę galaktyk w Perseuszu, galaktykę IC 342, galaktykę NGC 6822, gromadę kulistą NGC 6397 oraz mgławicę “Koński Łeb”. Te cele we Wszechświecie są często obserwowane, co pozwoli m.in. na dokończenie kalibracji urządzeń.

Pierwsze obrazy z Euclid / Credits – European Space Agency, ESA

Euclid, w ramach programu Cosmic Vision Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) ma badać ciemną energię i ciemną materię – jej wpływ na Wszechświat od Wielkiego Wybuchu po teraźniejszość. Szacuje się, że ciemna energia i materia stanowią treść około 95% znanego nam Wszechświata, mimo że jej pochodzenia i wpływ na świat nie znamy.

Galaktyka IC 342 obserwowana przez teleskop Euclid / Credits – ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Euclid będzie fotografował niebo z niezwykłą dokładnością. Pomoże mu w tym nowoczesny system kontroli położenia. Każdego dnia ma on przesyłać co najmniej 260GB materiału zdjęciowego. Odpowiada to około 50 000 zdjęć w formacie JPG wykonanych zwykłym aparatem cyfrowym z matrycą 16 megapikseli.

Wizja artystyczna obserwatorium EUCLID / Credits: ESA