Podsumowanie kosmicznego początku roku 2021

Pierwsze miesiące roku 2021 za nami więc to dobry moment na podsumowanie najważniejszych wydarzeń z branży kosmicznej.

Rok 2021 rozpoczął się bardzo ciekawie – nie tylko ze względu na misje kosmiczne, testy prototypów rakiet, ale także z powodu Marsa. Jakie były najważniejsze wydarzenia początku 2021 roku?

Autorem artykułu jest Mikołaj Data – serdecznie dziękujemy! 🙂

Do momentu przygotowania tego artykułu (22 marca) byliśmy świadkami wystrzelenia 22 rakiet – w tym jednego nieudanego. Pierwszym startem 2021 roku był lot Falcona 9 firmy SpaceX z satelitą Turksat na pokładzie.

Łazik Perseverance na powierzchni Marsa

Można pokusić się o stwierdzenie, że lądowanie łazika Perseverance, które odbyło się 18 lutego będzie najważniejszym wydarzeniem 2021 roku. Wiadomości na temat lądowania pojawiały się w największych serwisów informacyjnych całego świata. Samo lądowanie łazika przebiegło zgodnie z planem. Żaden system nie został uszkodzony, a łazik rozpoczął swoją pracę na powierzchni Czerwonej Planety.

Orbiter Hope oraz Tianwen-1 na orbicie Marsa

Dziewiątego lutego orbiter Hope wykonany przez Agencję Kosmiczną Emiratów Arabskich, Uniwersytet Colorado Boulder, Uniwersytet stanu Arizona oraz Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley, wszedł na orbitę marsa. Głównym celem orbitera jest badanie Atmosfery Marsa oraz zrozumienie czemu atmosfera czerwonej planety traci Wodór, oraz Tlen.

Dzień po orbiterze Hope na orbicie pojawiła się chińska misja Tianwen-1. Misja składa się z orbitera, lądownika i łazika. Wejście w atmosferę ma odbyć się w maju.

Testy prototypów rakiet Starship

Firma SpaceX potrafi zaskoczyć. Od początku roku odbyły się aż 2 loty testowe ich prototypowej maszyny o oznaczeniach SN. Pierwszy lot odbył się 2 lutego i zakończył się “częściowym” sukcesem. Co prawda prototyp osiągnął planowany pułap 10 km, lecz sama próba lądowania zakończyła się spektakularnym wybuchem. Drugi test który odbył się 3 marca był dużym sukcesem. Prototyp osiągnął planowany pułap po czym wylądował w “całości”, aby po kilku minutach postoju na miejscu lądowania wybuchnąć.

Nowe rakiety od Rocket Lab

Pierwszego marca firma Rocket Lab zaskoczyła wszystkich wiadomością na temat ich nowego projektu. Rocket Lab zapowiedziało nową reużywalną rakietę nazwaną Neutron. Ma ona mieć 40 metrów wysokości i ma być zdolna wynieść 8 000 kg na niską orbitę ziemską (LEO). Pierwszy stopień rakiety ma lądować z powrotem na ziemię i być wykorzystywany do następnych startów.

Testy SLS

Rozpoczęły się testy Space Launch System rozwijanego przez NASA. 16 stycznia odbyło się testowe odpalenie silników w głównym stopniu rakiety, niestety test się nie powiódł i silniki zgasły. Następny test odbył się 18 marca. Ten test zakończył się pomyślnie. W najbliższych tygodniach dojdzie do przeglądu i weryfikacji stanu pierwszego stopnia rakiety SLS. Następnie ten stopień zostanie złożony z górnym stopniem, rakietami pobocznymi SRB oraz kapsułą MPCV Orion.

Starlinki, Starlinki i jeszcze więcej Starlinków

Konstelacja satelitów starlink się rozwija. Rakiety na pokładzie których znalazły się te satelity od początku roku poleciały 7 razy zabierając ze sobą 370 starlinków. Ważnym wydarzeniem dotyczącym internetu od Elona Muska było poznanie ceny tej usługi dla klienta z Polski. Jest to 449 zł miesięcznie za abonament oraz jednorazowa cena sprzętu 2269 zł + 276 zł za dostawę.

Nieudany lot rakiety Hyperbola-1

Pierwszego lutego z kosmodromu Jiuquan na pustyni Gobi doszło do nieudanego startu rakiety Hyperbola-1. Do awarii doszło w okolicach Max Q (czasu w którym ciśnienie aerodynamiczne jest największe). Na pokładzie znajdował się Cubesat Fangzhou-2 firmy Beijing Space Ark Space Technology.Rakieta jest rozwijana przez chińską firmę iSpace. Był to drugi lot tego modelu rakiety pierwszy odbył się 26 lipca 2019 roku.