Solar Orbiter – przelot obok Wenus

Dwudziestego siódmego grudnia sonda Solar Orbiter wykonała przelot obok Wenus.

Dziesiątego lutego 2020 o godzinie 05:03 CET nastąpił start europejsko-amerykańskiej misji Solar Orbiter. Start nastąpił za pomocą rakiety Altas V z wyrzutni LC-41 na Florydzie. Lot przebiegł prawidłowo i sonda została skierowana na odpowiednią orbitę heliocentryczną.

Orbita Solar Orbiter / Credits – NASA, ESA

Po starcie sonda została skierowana “ku Słońcu”. Pierwsze zbliżenie do Słońca (peryhelium orbity) nastąpiło 15 czerwca 2020. Wówczas Solar Orbiter znalazła się z odległości 77 milionów kilometrów od naszej Dziennej Gwiazdy. Po przejściu przez peryhelium rozpoczął się okres testowania instrumentów pokładowych sondy.

Pierwsze dane z Solar Orbiter zostały opublikowane przez ESA w połowie lipca. Poniższe nagranie prezentuje pierwsze obrazy Słońca z sondy Solar Orbiter.

Pierwsze obrazy z misji Solar Orbiter / Credits – European Space Agency, ESA

Dwudziestego siódmego grudnia 2020 sonda Solar Orbiter wykonała pierwszy przelot obok Wenus. Minimalna odległość do Wenus wyniosła około 7500 km o godzinie 13:19 CET. Ten przelot – podobnie jak kolejne – będą zmieniały trajektorię lotu sondy Solar Orbiter. Docelowo sonda ma wejść na orbitę heliocentryczną o nachyleniu 33 stopni. Dzięki takiej orbicie możliwe będą bardziej szczegółowe obserwacje obszarów polarnych Słońca.

Misja Solar Orbiter odbywa się z polskim udziałem. Centrum Badań Kosmicznych PAN odpowiadało za budowę jednostki przetwarzania (instrument digital processing unit) i oprogramowanie niskiego poziomu instrumentu STIX, oraz za jego testy termiczne i naziemne oprzyrządowanie elektryczne.

Polecamy artykuł opisujący misję Solar Orbiter. Polecamy także wątek dotyczący misji Solar Orbiter na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, ESA)