Chang’e 5 – spotkanie na orbicie

Piątego grudnia pojazd powrotny misji Chang’e 5 spotkał się z orbiterem księżycowym. Następnie doszło do transferu zebranych próbek materii księżycowej do kapsuły powrotnej.

Wystrzelona 23 listopada chińska misja Chang’e 5 pomyślnie wylądowała 1 grudnia na powierzchni Księżyca. Jest to trzeci chiński lądownik, którego zadaniem jest sprowadzenie próbek skał księżycowych na Ziemię. Do tej pory jedyne próbki skał księżycowych pochodziły z misji Apollo, Łuna oraz rzadkich meteorytów pochodzenia księżycowego.

Zadaniem lądownika było zebranie próbek skał – także z głębokości dochodzącej do dwóch metrów – a następnie umieszczenie ich w pojeździe powrotnym, który zabierze je na spotkanie z czekającym na niego na orbicie księżycowej orbiterem. To zadanie zostało wykonane w ciągu 24 godzin od momentu lądowania.

Trzeciego grudnia około godziny 16:10 CET nastąpił start aparatu powrotnego Chang’e 5 na orbitę okołoksiężycową. We wnętrzu tego pojazdu znajdują się zebrane próbki materii.

Piątego grudnia około godziny 22:42 CET doszło do cumowania aparatu powrotnego z orbiterem księżycowym misji Chang’e 5. Cumowanie w trybie automatycznym przebiegło prawidłowo. Następnie doszło do transferu próbek materii księżycowej do kapsuły powrotnej Chang’e 5. Kilka godzin później (już szóstego grudnia) doszło do odrzucenia aparatu powrotnego.

Cumowanie na orbicie okołoksiężycowej i transfer próbek – misja Chang’e 5 / Credits – CCTV

W międzyczasie amerykański orbiter LRO wykonał zdjęcie lądownika Chang’e 5 na powierzchni Srebrnego Globu. Na zdjęciu widać lądownik oraz inną kolorystykę powierzchni dookoła miejsca lądowania (wskutek użycia silniczków podczas lądowania).

Chang'e 5 na powierzchni Księżyca - zdjęcie z 2 grudnia 2020 z LRO / Credits - NASA/GSFC/Arizona State University
Chang’e 5 na powierzchni Księżyca – zdjęcie z 2 grudnia 2020 z LRO / Credits – NASA/GSFC/Arizona State University

Orbiter pozostanie na orbicie okołoksiężycowej do 13 grudnia. Tego dnia rozpocznie się podróż powrotna do Ziemi. Lądowanie kapsuły powrotnej powinno nastąpić 16 grudnia około 17:30 CET. Mała kapsuła powrotna misji Chang’e 5, przypominająca nieco kapsuły Sojuz i Shenzhou, wyląduje z próbkami na terytorium Mongolii Wewnętrznej (północne Chiny).

Chińskie misje księżycowe

Jest to kolejna chińska misja księżycowa. Pierwszą był Chang’e 1 – orbiter naszego naturalnego satelity. Ta misja trwała od października 2007 do marca 2009. Po niej przyszedł czas na wyprawę Chang’e 2, która pomiędzy październikiem 2010 a czerwcem 2011 krążyła wokół Księżyca – a następnie w grudniu 2012 roku wykonała przelot obok planetoidy Toutatis.

Rok później, w grudniu 2013, na powierzchni Księżyca osiadł lądownik Chang’e 3 wraz z łazikiem Yutu. Było to pierwsze miękkie lądowanie na Srebrnym Globie od 37 lat, od czasów radzieckiej misji Łuna 24. Misja Chang’e 3 trwała aż do 2018 roku – do czasu misji Chang’e 4 – kolejnego lądownika księżycowego z łazikiem Yutu 2.

Polecamy wątek dotyczący misji Chang’e 5 na Polskim Forum Astronautycznym.