Bennu nadal zaskakuje

Opublikowano nowe wyniki badań planetoidy Bennu – niektóre z nich są bardzo zaskakujące.

Sonda Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer (OSIRIS-REx) dotarła do planetoidy 101955 Bennu 3 grudnia 2018 roku. Przez kolejne miesiące sonda fotografowała tę planetoidę, dokonując różnych odkryć, w tym wody. Podstawowym celem misji OSIRIS-REx jest zebranie minimum 60 gramów materii z powierzchni planetoidy i sprowadzenie tej próbki na Ziemię.

Aktualnie trwają końcowe przygotowania do pierwszej próby podjęcia próbek z powierzchni Bennu. Aktualnie pobranie próbek jest planowane na 20 października.

Obszar nieco na zachód od lądowiska Nightingale – widoczne są coraz większe głazy / Credits – NASA/Goddard/University of Arizona

W ramach przygotowań do pobrania próbek prowadzone są szczegółowe obserwacje planetoidy Bennu. W naszych poprzednich artykułach zaprezentowaliśmy niezwykle szczegółowe obrazy lądowiska Nightingale oraz zapasowego lądowiska Osprey. Oprócz tego OSIRIS-REx wykryła ciekawe głazy, które wg. naukowców z Goddard Space Flight Center (jeden z ośrodków NASA) nie pochodzą z Bennu. Są to głazy, które prawdopodobnie pochodzą z planetoidy Westa.

Wirtualna podróż wokół Bennu / Credits – NASA Goddard

Bennu nadal zaskakuje

Równolegle trwają badania i oceny składu powierzchniowego planetoidy Bennu. W październiku NASA poinformowała o ciekawych wynikach obserwacji tej planetoidy.

Okazuje się, że materii organicznej na powierzchni tej planetoidy może być całkiem sporo. Duża część tej materii jest w stanie uwodnionym, także wokół stanowiska Nightingale. Jest to dobra wiadomość, gdyż naukowcom zależy na zebraniu tego typu materii i jej sprowadzeniu na Ziemię. Aktualnie prawdopodobnie nie dysponujemy żadną podobną próbką materii.

Co ciekawe, większość dużych głazów na Bennu wydaje się być bardzo “delikatna” – bardziej niż naukowcy to zakładali. Ciemniejsze (najpowszechniejsze) głazy są bardzo porowate i popękane. Wg naukowców prawdopodobnie żaden ciemniejszy głaz z Bennu nie byłby w stanie przetrwać przejścia przez atmosferę Ziemi. Nieco mniej “delikatne” są jaśniejsze głazy. Co ciekawe, u tych głazów zauważono jaśniejsze żyłki, które wg. naukowców są węglanami. Tego typu żyłki są powszechne na Ziemi czy na Marsie i są dowodem na procesy geologiczne. Wg naukowców takie żyłki na głazach na Bennu wyraźnie wskazują na udział procesów hydrotermalnych – prawdopodobnie na większym ciele, skąd później powstała ta mała planetoida badana przez sondę OSIRIS-REx.

Żyłka węglanowa na głazie zaobserwowanym na planetoidzie Bennu / Credits - NASA/Goddard/University of Arizona
Żyłka węglanowa na głazie zaobserwowanym na planetoidzie Bennu / Credits – NASA/Goddard/University of Arizona

Jeszcze innym zaskoczeniem jest odkrycie, że niektóre miejsca na powierzchni Bennu zostały stosunkowo niedawno odsłonięte. Jednym z tych miejsc jest lądowisko Nightingale, co oczywiście jest dobrą wiadomością dla naukowców. Te obszary są nieco bardziej czerwonawe w porównaniu z resztą powierzchni Bennu.

Planetoida Bennu okresowo “rozrzuca” małe cząstki. Sonda OSIRIS-REx je zanotowała, co pozwoliło także na (wstępne) ustalenie rozkładu mas wewnątrz planetoidy. Okazuje się, że wnętrze Bennu nie jest jednorodne – występują tam regiony o mniejszej i większej gęstości (i co za tym idzie – porowatości). Sugeruje to, że po powstaniu planetoidy doszło do pewnej agregacji mniejszych głazów – wydaje się także, że w środku Bennu może być nieco więcej otwartej przestrzeni.

Cztery największe “rozrzucenia” cząstek na Bennu / Credits – M. Brozovic/JPL/Caltech/NASA; dane z Chesley et al. [2020].

Ostatnie badania planetoidy Bennu wskazują, że drobne ciała Układu Słonecznego często mają za sobą skomplikowaną przeszłość, która doprowadza do powstania bardzo wyjątkowych ciał, Jednym z nich z pewnością jest Bennu – bez misji OSIRIS-REx nie byłoby możliwe przestudiowanie tego typu planetoid – a w dalszej przyszłości także zbadania drobin materii na Ziemi.

Misja OSIRIS-REx jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(At, PFA)