Nietypowy bolid nad Europą (22.09.2020)

Dwudziestego drugiego września nad częścią północno-zachodniej Europy zaobserwowano nietypowy bolid. Obiekt wtargnął w atmosferę naszej Ziemi i zdołał się z niej wydostać.

Bolidy to jasne świetlne zjawiska powstałe wskutek wtargnięcia małego obiektu w atmosferę Ziemi. Są to także “spadające gwiazdy”, czyli meteory, lecz jaśniejsze – ma to związek z większymi rozmiarami obiektu, który wszedł w atmosferę. Typowy meteor to smuga świetlna po drobince o rozmiarach do kilku milimetrów. Bolid może być śladem po obiekcie rzędu wielkości większym.

Większość bolidów płonie w całości w atmosferze Ziemi. Niektóre (znacznie większe) mają szansę dotrzeć do powierzchni i wówczas stają sie meteorytami. Stosunkowo rzadko trajektoria lotu bolidu jest pod niewielkim kątem względem ziemskiej atmosfery. Wówczas większy obiekt ma szansę przetrwać spotkanie z atmosferą Ziemi i “uciec” w przestrzeń kosmiczną. W języku angielskim tego typu bolidy są określane jako “Earthgrazing fireball“.

Dwudziestego drugiego września o 05:53 CEST nad niebem północno-zachodnich Niemiec, Holandii oraz południowej Wlk. Brytanii zaobserwowano jasny bolid. Smuga świetlna powstała podczas przelotu tego bolidu rozjaśniła dużą część nieba. Po analizie dostępnego materiału z sieci Global Meteor Network, udało się ustalić, że bolid “zanurzył się” w atmosferę prawdopodobnie do wysokości około 91 km. Następnie bolid “uciekł” w przestrzeń kosmiczną. Wyliczona prędkość wejścia obiektu w atmosferę Ziemi to 34,1 km/s.

Nagranie z przelotu / Credits – American Meteor Society
Przelot bolidu z 22 września 2020 / Credits – Global Meteor Network; D. Vida, P. Roggemans, J. Dörr, M. Breukers, E. Harkink, K. Jobse, K. Habraken

Ten bolid (a w przestrzeni kosmicznej meteoroid) poruszał się po bardzo eliptycznej orbicie z peryhelium około 0,29 jednostki astronomicznej i aphelium sięgającym orbity Jowisza (5,2 jednostki astronomicznej). Tak eliptyczna orbita małego obiektu może być pozostałością po dawnej kolizji,dzięki której ten meteoroid “uciekł” ze swojej planetoidy.

Wiele z tego typu zjawisk nie jest nadal wykrywanych. Ten obiekt nie był wykryty zanim wszedł w atmosferę Ziemi. Jednakże, prawdopodobnie małych obiektów oraz planetoid o średnicy mniejszej od 20 metrów może krążyć w pobliżu Ziemi nawet kilkanaście milionów.

(ESA, IMO)