Pierwszy turystyczny spacer kosmiczny w 2023 roku

Rosjanie poinformowali, że w 2023 roku jeden z “kosmicznych turystów” wykona spacer kosmiczny. Będzie to pierwszy spacer tego typu w historii astronautyki.

Za pierwszego “kosmicznego turystę” uważa się Denisa Tito, który na przełomie kwietnia i maja 2001 roku odwiedził Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Do 2020 roku łącznie takich turystów było siedmiu, w tym jedna kobieta. Jeden z tych turystów – Charles Simonyi – wykonał dwie podróże na ISS. Ostatni lot z turystą został wykonany w 2009 roku – w kolejnych latach, w wyniku zakończenia programu wahadłowców, dostępność miejsc w kapsułach Sojuz dla komercyjnych klientów była mocno ograniczona.

Dotychczas wszystkie loty turystów były wykonywane na orbitę za pomocą rosyjskich pojazdów Sojuz. Sytuacja się niebawem zmieni, gdy do regularnej służby wejdzie amerykański pojazd Dragon 2 (Crew Dragon) firmy SpaceX. Ta kapsuła także będzie wykonywać loty z płacącymi astronautami.

Nowe możliwości lotów na ISS pozwolą Rosjanom oferować częstsze loty z kosmicznymi turystami. Proponowane są m.in. loty, w których weźmie udział tylko jeden profesjonalny kosmonauta Roskosmosu i dwóch turystów. Jeden z takich lotów planowany jest obecnie na 2023 rok.

Dwudziestego piątego czerwca 2020 Roskosmos poinformował, że w 2023 roku na ISS zostanie wykonany lot “turystyczny”. Załoga tej misji została już skompletowana, choć nie podano jeszcze nazwisk uczestników tego lotu. Jeden z kosmicznych turystów ma wykonać spacer kosmiczny – oczywiście wraz z asekuracją profesjonalnego kosmonauty.

Jak na razie nie ma kolejnych informacji dotyczących tego spaceru kosmicznego. Można jednak zakładać, że spacer będzie stosunkowo krótki, rzędu kilkudziesięciu minut lub do dwóch-trzech godzin. Można także zakładać, że będzie to prosty spacer, blisko śluzy, z niewielką ilością przemieszczania się na zewnątrz Stacji. Niemniej jednak będzie to pierwszy tego typu spacer kosmiczny w historii astronautyki.

Kolejne szczegóły dotyczące tej misji jak i spaceru prawdopodobnie będą dostępne w 2021 i 2022 roku.

Opsi kapsuły Sojuz / Credits - ESA