Koniec misji Cygnus NG-13

Dwudziestego dziewiątego maja zakończyła się orbitalna misja bezzałogowego pojazdu Cygnus NG-13.

Start pojazdu Cygnus do misji NG-13 nastąpił 15 lutego 2020 o godzinie 21:21 CET. Pojazd Cygnus został wyniesiony na orbitę za pomocą rakiety Antares 230+. Start odbył się z wyrzutni 0A bazy Wallops, znajdującej się w amerykańskim stanie Wirginia. Lot rakiety Antares przebiegł prawidłowo i Cygnus został wprowadzony na odpowiednią orbitę, skąd zaczął “pościg” za Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS).

Osiemnastego lutego Cygnus NG-13 dotarł do ISS. Przechwycenie przez ramię robotyczne Stacji (SSRMS) nastąpiło o godzinie 10:05 CET. Dwie godziny później Cygnus został przyłączony do Stacji. Tym razem Cygnus dostarczył do ISS 3377 kg ładunku.

Cygnus NG-13 przebywał na ISS do 11 maja. Wówczas – wypełniony niepotrzebnym sprzętem i śmieciami z ISS oraz eksperymentami do przeprowadzenia w trakcie swobodnego lotu – opuścił Stację.

Cygnus NG-13 opuszcza ISS / Credits – NASA TV

Przez kolejne ponad dwa tygodnie Cygnus NG-13 wykonywał samodzielną misję. Jednym z eksperymentów, jaki wykonano podczas lotu samodzielnego był Saffire IV – kolejny etap badań nad rozprzestrzenianiem, monitoringiem i przeciwdziałaniu pożarów w warunkach mikrograwitacji. Poniższe nagranie prezentuje eksperyment Saffire IV, w którym m.in. spalono próbkę materiału o nazwie SIBAL, składającego się z 75% z bawełny oraz w 25% z włókna szklanego. Tym razem eksperyment Saffire funkcjonował przez kilka dni – NASA otrzymała zestaw danych dla różnych próbek.

Eksperyment Saffire IV na Cygnusie NG-13 / Credits – NASA Glenn Research Center

Wejście pojazdu Cygnus NG-13 w atmosferę nastąpiło 29 maja około 22:15 CEST. Spłonięcie w atmosferze nastąpiło nad odległymi regionami Pacyfiku.

Kolejna misja pojazdu Cygnus (NG-14) planowana jest obecnie na początek września.

Prace na pokładzie ISS są komentowane w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.