Kepler-1649c

Dokładna analiza danych z teleskopu Kepler pozwoliła na wykrycie małej, skalistej planety pozasłonecznej. Egzoplaneta otrzymała nazwę Kepler-1649c. Jest to obiekt zbliżony wielkością do Ziemi,.

Planeta Kepler-1649c została odkryta w danych z kosmicznego teleskopu Kepler. Jest to druga odkryta planeta krążąca w tym układzie – wcześniej odkryto już jeden obiekt planetarny (Kepler-1649b).

Kepler-1649c krąży wokół czerwonego karła. Egzoplaneta Kepler-1649c ma zaledwie o 6% większą średnicę od naszej Ziemi. Podczas swojego obiegu wokół czerwonego karła (19,5 dnia), Kepler-1649c otrzymuje około 75% energii, jaką otrzymuje Ziemia od Słońca. Oznacza to, że Kepler-1649c krąży w ekosferze swojej gwiazdy, co teoretycznie oznacza, że może tam występować woda w stanie ciekłym. Aktualnie jest to jedna z egzoplanet, które (teoretycznie) najbardziej przypominają Ziemię (przede wszystkim rozmiarami oraz ilością otrzymywanej energii od swej gwiazdy).

Oczywiście, aktualnie nie znamy składu atmosferycznego Keplera-1649c. Jak na razie jednak wśród naukowców panuje przekonanie, że czerwone karły mogą nie być odpowiednim miejscem do powstania i utrzymania życia. Przede wszystkim wiele czerwonych karłów emituje co silne rozbłyski, które dla planety krążącej blisko swych gwiazd mogą oznaczać nawet utratę części atmosfery.

Porównanie wielkości Ziemi i Keplera-1649c. Wygląd Keplera-1649c jest artystyczną wizją. / Credits - NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter
Porównanie wielkości Ziemi i Keplera-1649c. Wygląd Keplera-1649c jest artystyczną wizją. / Credits – NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

Teleskop Kepler zakończył swoją misję 30 października 2018 roku. Pracował on blisko 10 lat. Misja przyniosła ponad 2660 potwierdzonych egzoplanet oraz kilka tysięcy kandydatów, wciąż czekających na potwierdzenie. Dane z misji Kepler to łącznie ponad 670 gigabajtów, które będą analizowane jeszcze przez kolejne lata.

Następcą Keplera jest teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), który został wyniesiony w przestrzeń kosmiczną 19 kwietnia 2018. Podstawowym celem TESS jest obserwacja około pięciuset tysięcy gwiazd jaśniejszych od +12 magnitudo. W odróżnieniu od Keplera, TESS będzie obserwować całe niebo, co powinno podnieść ilość zarejestrowanych kandydatów na planety pozasłoneczne, szczególnie tych w odległości do 200-300 lat świetlnych od nas. Szacuje się, że TESS wykryje pomiędzy tysiącem a dziesięcioma tysiącami kandydatów na egzoplanety o rozmiarach porównywalnych z Ziemią i większych.