OPS-Sat – start 17.12.2019

Zbliża się start satelity technologicznego OPS-Sat. W budowie tego satelity uczestniczyły polskie podmioty.

Satelita OPS-Sat to jedna z inicjatyw ESA, która ma na celu weryfikację na orbicie nowych rozwiązań technologicznych na pokładzie małego satelity – zanim zostaną one wykorzystane w większych i bardziej skomplikowanych konstrukcjach. Prace nad OPS-Sat są realizowane wspólnie przez kilka państw członkowskich ESA. OPS-Sat jest satelitą formatu CubeSat.

Głównymi wykonawcami OPS-Sat są Uniwersytet Techniczny w Graz oraz austriacka firma Uni-Tel IT-Innovationen. Około 1/3 prac nad tym satelitą została wykonana w Polsce przez Centrum Badań Kosmicznych oraz firmy Creotech i GMV Polska. Ponadto, w konsorcjum występują także firmy z Niemiec, Danii, Francji i Wielkiej Brytanii.

Logo misji OPS-Sat / Credits - ESA, konsorcjum OPS-Sat
Logo misji OPS-Sat / Credits – ESA, konsorcjum OPS-Sat

Start OPS-Sat jest obecnie planowany na 17 grudnia 2019 o godzinie 09:54 CET. Satelita zostanie wyniesiony za pomocą europejskiej wersji rakiety Sojuz (wersja STA) z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Oprócz OPS-Sat na orbitę w tym locie zostaną wyniesione inne satelity, w tym CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite), którego zadaniem będzie poszukiwanie planet pozasłonecznych. Satelita OPS-Sat zostanie wyniesiony na orbitę heliosynchroniczną o wysokości 600 km.

Projekt OPS-Sat jest realizowany w ramach programu General Support Technology Programme (GSTP) w ramach działań Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Całkowity koszt tej misji to około 2,5 miliona EUR.

(ESA, G-B)