Spacer EVA-56

Szóstego października z pokładu ISS został wykonany spacer EVA-56. To początek intensywnej serii spacerów kosmicznych zaplanowanych do końca 2019 roku.

Amerykański spacer kosmiczny o oznaczeniu EVA-56 rozpoczął się 6 października o godzinie 13:39 CEST. W przestrzeń kosmiczną wyszli Christina Koch i Andrew Morgan (oboje z NASA). Spacer przewidziano na 6,5 godziny – ostatecznie trwał 7 godzin i jedną minutę.

Zadaniem spaceru EVA-56 była wymiana jednego z zestawu akumulatorów. Jest to ważny element zasilania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), który wymaga wymiany. Poprzednia generacja akumulatorów niklowo-wodorowych wymaga wymiany na nową generację akumulatorów litowo-jonowych. Prace wymagały wyjścia astronautów aż na sam “koniec” Stacji, aż do zestawu paneli słonecznych. Spacer EVA-56 przebiegł sprawnie – pod koniec astronauci wykonali kilka dodatkowych zadań.

Zapis spaceru EVA-56 / Credits – NASA
Miejsce pracy podczas EVA-56 / Credits - NASA
Miejsce pracy podczas EVA-56 / Credits – NASA

Jest to początek intensywnej serii spacerów kosmicznych jakie powinny nastąpić do końca 2019 roku. Celem kolejnych czterech amerykańskich spacerów będzie także modernizacja systemu zasilania ISS. Następne pięć amerykańskich spacerów będzie miało na celu naprawę i modernizację instrumentu Alpha Magnetic Spectrometer – 02 (AMS-02, skrótowo także określany jako AMS). W międzyczasie (prawdopodobnie w ostatni dzień października) zostanie wykonany rosyjski spacer kosmiczny.

Spacer EVA-57 jest obecnie planowany na 11 października. Wówczas w przestrzeń kosmiczną wyjdą również Christina Koch i Andrew Morgan.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna prawdopodobnie będzie funkcjonować do około 2028 roku. Większość z jej elementów jest obecnie starsza od 10 lat. Oznacza to, że z czasem coraz częściej będzie zachodzić potrzeba wymiany, naprawy i modernizacji poszczególnych elementów. Duża część z tych prac będzie wymagać spacerów kosmicznych oraz wielomiesięcznego planowania.

(NASA TV, PFA)