Proton-M wynosi dwa satelity (09.10.2019)

Dziewiątego października nastąpił ostatni komercyjny start rakiety Proton.

Do startu rakiety Proton-M doszło 9 października 2019 o godzinie 12:17 CEST. Start odbył się z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Na pokładzie tej rakiety znalazły się dwa satelity: Eutelsat 5 West B oraz MEV-1. Lot przebiegł prawidłowo i oba satelity znalazły się na prawidłowej orbicie transferowej GTO. Start przeprowadzono dzięki firmie International Launch Services (ILS).

Start Protona-M – 09.10.2019 / Credits – ILS

Z dwóch “pasażerów” tego lotu na szczególną uwagę zasługuje satelita MEV-1. Skrót MEV pochodzi od Mission Extension Vehicle – jest to satelita, którego celem jest wydłużenie życia innego satelity, umieszczonego wcześniej na orbicie geostacjonarnej. MEV-1 przyłączy się do satelity IS-901, u którego kończą się pokładowe zapasy paliwa. MEV-1 prawdopodobnie przedłuży czas pracy IS-901 przez przynajmniej pięć kolejnych lat.

Jest możliwe, że satelity typu MEV zmienią kształt rynku satelitów telekomunikacyjnych umieszczanych na orbicie geostacjonarnej (GEO). Dziś każdy z tych satelitów, kosztujący nawet kilkaset milionów EUR, funkcjonuje przez 10-15 lat. Wydłużenie czasu pracy przy pomocy względnie taniego satelity typu MEV może przynieść duże oszczędności firmom telekomunikacyjnym, co może się przełożyć na tańszą ofertę usług telekomunikacyjnych. Może to mieć duże znaczenie dla rynków telekomunikacyjnych – szczególnie, że do służby niebawem mogą wejść megakonstelacje, operujące na niższych orbitach.

Koniec służby Protonów

Rakiety rodziny Proton zostały wprowadzone do służby w 1965 roku. Pierwszy lot komercyjny tej rakiety nastąpił w 1996 roku. Przez lata zwykle ta rakieta latała z częstotliwością nawet kilkunastu startów rocznie. W ostatnich latach częstotliwość startów rakiety Proton wyraźnie spadła. Coraz częściej pojawiały się doniesienia, że służba tych rakiet dobiega końca. W połowie września 2019 pojawiła się informacja, że rosyjskie zakłady im. Chruniczewa zakończą niebawem produkcję rakiet Proton. Te zakłady zbudują jeszcze 11 rakiet i na tym zakończy się długa historia rakiet rodziny Proton.

Co zastąpi Protony? Powoli do służby jest wprowadzana rakieta Angara, startująca m.in. z nowego kosmodromu Wostoczny. Pojawiają się także i inne konstrukcje, z których kilka prawdopodobnie nie zakończy etapu projektowania. Wydaje się, że wraz z odejściem rakiet Proton Rosja przynajmniej chwilowo może ograniczyć sobie możliwości wynoszenia cięższych ładunków w przestrzeń kosmiczną. Pytanie tylko – na jak długo?

(PFA, NSF, RSW)