Pierwsze obserwacje 2I/Borisov z HST

NASA zaprezentowała pierwsze obrazy międzygwiezdnej komety 2I/Borisov z teleskopu Hubble.

Drugi potwierdzony gość odwiedzający nasz Układ Słoneczny to kometa o oznaczeniu 2I/Borisov. Ten obiekt został wykryty 30 sierpnia 2019 przez obserwatorium astronomiczne na Krymie. Odkrycie nastąpiło za pomocą teleskopu o średnicy 0,65 m należącego do astronoma-amatora. W momencie odkrycia obiekt znajdował się około 3,6 jednostki astronomicznej od Słońca.

Peryhelium 2I/Borisov nastąpi około 8 grudnia w odległości nieco większej od 2 jednostek astronomicznych od Słońca. Dwadzieścia dni później nastąpi maksymalne zbliżenie do Ziemi – dystans wyniesie około 1,9 jednostki astronomicznej. Taka trajektoria komety 2I/Borisov oznacza przynajmniej kilka miesięcy wartościowych obserwacji astronomicznych.

Od ósmego października kosmiczny teleskop Hubble (HST) wykonuje serię obserwacji komety 2I/Borisov. W połowie października NASA przedstawiła pierwsze wyniki obserwacji.

Pierwsze obserwacje 2I/Borisov z HST / Credits – NASA

Hubble będzie wykonywać obserwacje tej komety przynajmniej do stycznia 2020. Oznacza to, że teleskop HST zaobserwuje zachowanie tej komety podczas peryhelium.