Koniec misji Sojuz MS-12

Trzeciego października zakończyła się misja Sojuza MS-12. Na Ziemię powróciło trzech kosmonautów.

Start Sojuza MS-12 nastąpił 14 marca 2019 roku o godzinie 20:14 CET z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Start odbył się dzięki rakiecie Sojuz-FG. Lot rakiety Sojuz przebiegł prawidłowo i po nieco ponad 8 minutach od startu kapsuła Sojuz MS-12 znalazła się na wstępnej orbicie. Celem startu Sojuza MS-12 była Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS). W mniej niż sześć godzin po starcie Sojuz MS-12 dotarł do ISS.

Na pokładzie Sojuza MS-12 znalazła się następująca załoga: Aleksiej Owczynin (Roskosmos), Tyler Hague (NASA) i Christina Koch (NASA).

Trzeciego października 2019 nastąpił koniec misji Sojuz MS-12. Na pokład Sojuza MS-12 weszli Aleksiej Owczynin, Tyler Hague oraz Hazza al-Mansouri, pierwszy kosmonauta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA/UAE). Hazza al-Mansouri dotarł do ISS pod koniec września na pokładzie Sojuza MS-15.

Załoga Sojuza MS-12 powracającego na Ziemię / Credits - NASA TV
Załoga Sojuza MS-12 powracającego na Ziemię / Credits – NASA TV

Odłączenie od ISS nastąpiło o godzinie 09:37 CEST. Manewr deorbitacyjny rozpoczął się o godzinie 12:07 CEST, zakończył o 12:11 CEST i przebiegł prawidłowo. Przez kolejne 50 minut Sojuz schodził z orbity i przechodził przez atmosferę Ziemi.

Sojuz MS-12 wylądował na stepach Kazachstanu o godzinie 12:59 CEST. W trakcie opadania zanotowano maksymalne przeciążenie o wartości 4,5 g. Wkrótce po lądowaniu obok kapsuły powrotnej Sojuza osiadły helikoptery z ekipą medyczną. Kosmonauci poinformowali, że są w bardzo dobrym stanie, choć oczywiście Owczynin i Hague przez kolejne tygodnie będą doświadczać długiej i trudnej adaptacji do życia w warunkach ziemskiej grawitacji.

Moment lądowania Sojuza MS-12 / Credits - NASA TV
Moment lądowania Sojuza MS-12 / Credits – NASA TV

Choć Owczynin i Hague spędzili sześć miesięcy na orbicie, to w ich przypadku można mówić o… rocznej misji kosmicznej. Blisko rok temu, 11 października 2018 doszło do nieudanego startu rakiety Sojuz z kapsułą Sojuz MS-10. Na pokładzie Sojuza MS-10 znaleźli się Aleksiej Owczynin i Tyler Hague. Kosmonauci w czasie krótszym od 20 minut powrócili na Ziemię po trajektorii balistycznej i wylądowali około 400 km na północny wschód od Bajkonuru. Na szczęście załoga przeżyła lot bez żadnego uszczerbku na zdrowiu. Około 90 minut od startu zespół ratunkowy podjął kosmonautów i zabrał do Bajkonuru.

Załoga Sojuza MS-10 przed startem / Credits - NASA
Załoga Sojuza MS-10 przed startem / Credits – NASA

Roskosmos i NASA postanowiły jeszcze w 2018 roku, że Owczynin i Hague polecą na ISS na początku 2019 roku. Ostatecznie obaj kosmonauci weszli w skład misji Sojuz MS-12.

Działania na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej są komentowane w wątku na Polskim Forum Astronautycznym. Polecamy także wątki dotyczące misji Sojuz MS-10 oraz misji Sojuz MS-12 na Polskim Forum Astronautycznym