2I/Borisov – HST rozpoczyna obserwacje

Ósmego października rozpoczęły się obserwacje międzygwiezdnej komety 2I/Borisov za pomocą kosmicznego teleskopu Hubble.

Drugi potwierdzony gość odwiedzający nasz Układ Słoneczny to kometa o oznaczeniu 2I/Borisov. Ten obiekt został wykryty 30 sierpnia 2019 przez obserwatorium astronomiczne na Krymie. Odkrycie nastąpiło za pomocą teleskopu o średnicy 0,65 m należącego do astronoma-amatora. W momencie odkrycia obiekt znajdował się około 3,6 jednostki astronomicznej od Słońca.

Peryhelium 2I/Borisov nastąpi około 8 grudnia w odległości nieco większej od 2 jednostek astronomicznych od Słońca. Dwadzieścia dni później nastąpi maksymalne zbliżenie do Ziemi – dystans wyniesie około 1,9 jednostki astronomicznej. Taka trajektoria komety 2I/Borisov oznacza przynajmniej kilka miesięcy wartościowych obserwacji astronomicznych.

Od ósmego października kosmiczny teleskop Hubble (HST) wykonuje serię obserwacji komety 2I/Borisov. Dzięki obserwacjom HST możliwe będzie precyzyjne wyznaczenie krzywej zmiany blasku komety, co powinno się przełożyć na lepsze wyznaczenie wielkości jądra tego obiektu. Aktualnie zakłada się, że 2I/Borisov ma średnicę pomiędzy 1 a 16 km, choć prawdopodobnie jest to mniej niż 3 km. Co więcej, możliwe będzie zaobserwowanie fragmentów tej komety – jeśli takie odpadają od 2I/Borisov.

Kometa 2I/Borisov będzie z pewnością celem wielu badań i obserwacji. Pojawiają się już pierwsze ciekawe publikacje dotyczące tej komety. Jedna z nich jest autorstwa Polaków – sugeruje, że 2I/Borisov może pochodzić od pobliskiego układu dwóch gwiazd.

Siódmego października pojawiła się informacja, że wykryto cyjanki na komecie 2I/Borisov. Jest to dość typowa grupa związków chemicznych dla komet, dająca niektórym z nim zielonkawy kolor.

Zdjęcie teleskopu Hubble, wykonane podczas misji STS-125 w maju 2009 roku / Credits - NASA