2I/Borisov – międzygwiezdny przybysz

Pod koniec sierpnia wykryto mały obiekt o dużej ekscentryczności. Obiekt otrzymał oznaczenie gb00234 a następnie 2I/Borisov. Jest to prawdopodobnie obiekt spoza Układu Słonecznego.

Obiekt o roboczym oznaczeniu gb00234 został odkryty 30 sierpnia 2019 przez obserwatorium astronomiczne na Krymie. Odkrycie nastąpiło za pomocą teleskopu o średnicy 0,65 należącego do astronoma-amatora. W momencie odkrycia obiekt znajdował się około 3,6 jednostki astronomicznej od Słońca. Wstępna analiza orbity sugerowała, że obiekt może pochodzić spoza Układu Słonecznego – ekscentryczność orbity zawiera się w zakresie od 1 do 4.

Kilkanaście później obiekt otrzymał oficjalne oznaczenie 2I/Borisov*, na cześć odkrywcy. Wówczas już było wiadomo, że ten obiekt jest kometą. Orbita została także na tyle dobrze poznana, że prawdopodobieństwo pochodzenia spoza Układu Słonecznego było znacznie większe niż pochodzenie z “naszego podwórka”.

Trajektoria lotu 2I/Borisov / Credits – NASA, JPL

Kometa dotarła do nas mniej więcej z rejonu gwiazdozbioru Kasjopei. Peryhelium nastąpi około 9 grudnia w odległości nieco mniejszej od 2 jednostek astronomicznych od Słońca. Dwadzieścia dni później nastąpi maksymalne zbliżenie do Ziemi – dystans wyniesie około 1,9 jednostki astronomicznej.

Obserwacje tej komety mogą przynieść dużo danych. 2I/Borisov jest wyjątkowo ciekawym obiektem, gdyż już zauważono u niej otoczkę gazową oraz warkocz. W grudniu aktywność komety może być jeszcze większa. Oznacza to, że są możliwe spektroskopowe obserwacje gazu i pyłu uniesionego z tej komety. To z kolei może przynieść dużo informacji na temat układu planetarnego, w którym 2I/Borisov powstała.

Jest to drugi odkryty międzygwiezdny przybysz do Układu Słonecznego. Pierwszy został odkryty mniej niż dwa lata temu – w październiku 2017 roku. Tamten obiekt otrzymał oznaczenie 1I/2017 U1 Oumuamua.

W odróżnieniu od Oumuamua’y, trajektoria lotu 2I/Borisov pozwoli na wiele miesięcy obserwacji, w tym za pomocą dużych obserwatoriów astronomicznych. Oznacza to, że zanim kometa opuści wewnętrzny Układ Słoneczny, dostępnych będzie bardzo ilość obserwacji i pomiarów.

Obecnie panuje przekonanie, że w każdej chwili obiektów takich jak 1I/2017 czy 2I/Borisov może znajdować się przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy w naszym Układzie Słonecznym. Oczywiście – znakomita większość z nich przelatuje przez zewnętrzne krańce naszego układu planetarnego i tylko niewielki ułamek zbliży się do Słońca. Niemniej jednak – sporo “międzygwiezdnych przybyszy” czeka na odkrycie!

* Przez chwilę używano także oznaczenia C/2019 Q4 (Borisov).

(NASA, PFA, Arxiv)