Udany start Protona z satelitą Błagowiest (05.07.2019)

Piątego sierpnia rakieta Proton-M wyniosła rosyjskiego satelitę telekomunikacyjnego Błagowiest.

Do startu rakiety Proton-M doszło w poniedziałek 5 sierpnia o godzinie 23:56 CEST. Start odbył się z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Na pokładzie tej rakiety znalazł się rosyjski satelita telekomunikacyjny Błagowiest. Po dziewięciu godzinach od startu misja została uznana za sukces – satelita znalazł się na prawidłowej orbicie.

Start Protona-M – 5 sierpnia 2019 / Credits – Roskosmos

Ten satelita Błagowiest ma masę startową 3227 kg. Jest to ostatni z czterech rosyjskich satelitów telekomunikacyjnych Błagowiest, które były umieszczane na orbicie GEO od sierpnia 2017. Ten Błagowiest otrzyma prawdopodobnie oznaczenie Kosmos 2539.

Był to drugi start rakiety Proton w 2019 roku – pierwszy nastąpił 30 maja. O ile na początku tej dekady rakieta Proton-M latała często (i dość często doświadczała awarii), o tyle w 2018 roku odbyły się tylko dwa starty, zaś w 2017 roku nastąpiły cztery loty tej rakiety. Coraz częściej pojawiają się zarzuty co do zawodności tych rakiet. Przykładowo, w kwietniu 2017 okazało się, że niemal wszystkie silniki rakiet Proton mają defekty – ponad 70 silników RD-0210 i RD-0212 wyprodukowanych dla NPO Energomasz przez Zakłady Mechaniczne Woroneż z przeznaczeniem do wykorzystania na drugim i trzecim stopniu rakiety Proton wymagały kompletnego remontu.

Warto tu dodać, że 2016 roku odbyły się tylko trzy starty Protonów, z czego jeden dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w ramach misji ExoMars. Co do tamtego lotu też pojawiły się wątpliwości, czy rakieta wykonała prawidłową pracę.