Robonauta 2 wraca na ISS

Amerykański Robonauta 2 powróci na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Robonauta 2 to humanoidalny robot, którego celem było (jest) przetestowanie i demonstracja różnych procedur w warunkach mikrograwitacji.

Robonauta 2 został dowieziony na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w trakcie misji STS-133 w lutym 2011 roku. Rozpakowanie Robonauty 2 nastąpiło w marcu 2011, zaś pierwsze uruchomienia i testy nastąpiły w drugiej połowie 2011 roku.

Przykład eksperymentalnych zadań Robonauty 2 na ISS – 2012 rok / Credits – NASARobonaut

Robonauta 2 przebywał na ISS do 2018 roku, kiedy to powrócił na Ziemię na pokładzie kapsuły Dragon w ramach misji CRS-14. Z dostępnych informacji wynika, że przez kilka lat prace nad Robonautą 2 przebiegały powoli, gdyż od 2014 roku ten robot doświadczał problemów. Te problemy pojawiły się w momencie, gdy Robonaucie zainstalowano zestaw dolnych kończyn. Udało się ustalić, że za problem odpowiadały kable zasilające. NASA zadecydowała o odesłaniu robota na Ziemię.

Z najnowszych informacji wynika, że naprawiony i zmodernizowany Robonauta 2 powróci na ISS pod koniec tego roku. Wśród eksperymentów wymienia się m.in. testy związane ze stacją LOP-G. Na tej “okołoksiężycowej” stacji astronauci nie będą przebywać stale, zatem część zadań mógłby wykonywać humanoidalny robot.

Co ciekawe, NASA udostępnia już niektóre rozwiązania wypracowane na potrzeby Robonauty 2. W tym celu NASA uruchomiła stronę z opisem technologii – łącznie prawie 50 rozwiązań jest dostępnych.