Prawdopodobne uderzenie małego obiektu w Jowisza

Siódmego sierpnia 2019 w atmosferze Jowisza prawdopodobnie spłonął mały obiekt.

Zjawisko zostało zaobserwowane przez astronoma amatora Ethana Chappela z Teksasu 7 sierpnia 2019 o godzinie 06:07 CEST. W trakcie nagrywania Jowisza został zarejestrowany jasny obiekt na południowej półkuli tego gazowego giganta. Obraz jest podobny do wcześniej zarejestrowanych zjawisk tego typu, które najprawdopodobniej są impaktami małych planetoid lub komet. Poniższe nagranie prezentuje to zjawisko.

Prawdopodobne uderzenie małego obiektu w Jowisza – 7 sierpnia 2019 / Credits – Ethan Chappel

Jowisz w naszym Układzie Słonecznym działa niczym “tarcza”, często przyciągając małe obiekty, takie jak planetoidy czy komety. Od kilku lat niektóre z takich impaktów są obserwowane “na żywo” przez astronomów amatorów. Poprzedni raz o podobnym uderzeniu pisaliśmy w 2016 roku, a wcześniej w 2012 roku i o dwóch w 2010 roku. Pewnym jest, że uchwycone zjawiska to ledwie ułamek wszystkich uderzeń w największą planetę naszego Układu Słonecznego.

Nagrywanie jest popularną metodą amatorskiej obserwacji planet, w wyniku której powstaje materiał do “złożenia” do jednego obrazu. Takie nagrywanie pozwala m.in. na usunięcie niewyraźnych klatek, powstałych wskutek drgań ziemskiej atmosfery.

Przykład wyniku nagrywania planety na końcowym “złożonym” obrazie / Credits – Ethan Chappel