Nowe odkrycia w GJ 357

Dane z kosmicznego teleskopu TESS pozwoliły na odkrycie dodatkowych planet krążących w układzie GJ 357. Jedna z planet zdaje się krążyć w ekosferze tej gwiazdy.

W lipcu 2019 minął pierwszy rok badań teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Do tego czasu udało się potwierdzić istnienie 21 planet pozasłonecznych – a setki czekają na potwierdzenie (np. za pomocą naziemnych obserwatoriów).

Jedno z ciekawych TESS odkryć to nowe egzoplanety w układzie GJ 357. Łącznie w tym układzie krążą przynajmniej trzy egzoplanety: GJ 357b, GJ 357c i GJ 357d. Dwie pierwsze to stosunkowo małe obiekty skaliste krążące blisko swej gwiazdy – najmniejsza w tym układzie GJ 357b jest o około 20% większa od Ziemi.

Układ GJ 357 / Credits – NASA Goddard

Najdalsza ze znanych planet w tym układzie, GJ 357d, ma masę minimalną około 6,1 masy Ziemi. Jest to zatem obiekt typu “super-Ziemia” – typ planety, który nie występuje w naszym Układzie Słonecznym. Może to być planeta otoczona bardzo głębokim oceanem oraz grubą atmosferą.

Co ciekawe, GJ 357d krąży wewnątrz ekosfery swojej gwiazdy. Jeśli rzeczywiście na GJ 357d istnieją warunki do powstania i utrzymania wody, wówczas jest możliwe, że ten obiekt mógłby utrzymać także i życie. Czy to życie mogłoby dotrzeć do poziomu cywilizacji technicznej? Niektóre publikacje sugerują, że super-Ziemie nie są dobrym miejscem dla cywilizacji.

Gwiazda GJ 357 świeci słabiej od naszego Słońca, co oznacza, ze ten układ planetarny jest mniejszy. GJ 357d krąży wokół swej gwiazdy z czasem krótszym od 58 dni. Z kolei bliższe GJ 357b i GJ 357c krążą wokół swej gwiazdy z czasem odpowiednio mniej niż 4 i nieco ponad 9 dni. GJ 357b nie została odkryta za pomocą tzw. metody tranzytów, co oznacza, że nachylenie orbity tej planety jest nieco inne niż dwóch pozostałych planet w tym układzie.

Układ GJ 357 znajduje się zaledwie 31 lat świetlnych od Układu Słonecznego, co czyni go świetnym celem dla przyszłych obserwatoriów, takich jak JWST i E-ELT.