Eksplozja rakiety Safir (29.08.2019)

Dwudziestego dziewiątego sierpnia doszło do eksplozji irańskiej rakiety Safir na wyrzutni.

Ten rok jest wyjątkowo nieudany dla irańskiego programu kosmicznego. W styczniu i w lutym doszło do dwóch nieudanych startów irańskich rakiet. Przez kolejne miesiące o projektach kosmicznych tego państwa pojawiło się niewiele informacji – jest to jednak typowa sytuacja, gdyż program kosmiczny Iranu ma wysoki poziom tajności.

Dwudziestego dziewiątego sierpnia doszło do kolejnej próby startu irańskiej rakiety Safir-1B. Start zakończył się eksplozją – zarówno rakieta (Safir-1B) jak i satelita (Nahid-1) zostały utracone. Zdjęcie satelitarne udostępnione przez firmę Planet ukazuje znaczne uszkodzenia wyrzutni startowej oraz dużą ilość dymu. Oznacza to, że do eksplozji rakiety doszło najpóźniej w pierwszych sekundach lotu.

Łącznie zatem w 2019 roku Iran doświadczył trzech nieudanych startów swoich rakiet. Można się spodziewać, że te porażki nie powstrzymają tego państwa przed kolejnymi próbami, choć jest dość prawdopodobne, że kolejne starty również zakończą się niepowodzeniami. Ostatni udany irański start orbitalny odbył się w lutym 2015 roku, gdy umieszczono na orbicie satelitę Fadżr.