KELT-24 b – odkrycie egzoplanety z polskim akcentem

W ramach programu Kilodegree Extremely Little Telescope udało się odkryć egzoplanetę, która otrzymała oznaczenie KELT-24 b. W jej odkryciu brał udział astronom amator z Polski.

Egzoplaneta KELT-24 b jest przykładem “gorącego Jowisza”, czyli dużej gazowej planety krążącej wokół swej gwiazdy macierzystej. W tym przypadku planeta krąży z czasem 5,6 dnia wokół swej gwiazdy.

Co wiemy o KELT-24 b? Masa tej egzoplanety jest szacowana na około 5,2 mas Jowisza. Promień KELT-24 b to około 1,3 promienia Jowisza.

KELT-24 b udało się odkryć za pomocą tzw. metody tranzytów. Z perspektywy Ziemi ta egzoplaneta co pewien czas przesłania swoją gwiazdę, powodując niewielki spadek jasności. Podczas swojego tranzytu KELT-24 b blokuje około 0,7% światła, co w tym przypadku oznacza spadek jasności o 0,008 magnitudo.

Gwiazda, wokół której krąży KELT-24 b, znajduje się w konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy. Jasność tej gwiazdy to 8,3 magnitudo – jest to jedna z najjaśniejszych gwiazd na ziemskim niebie, u której wykryto tranzytującą planetę.

Odkrycie KELT-24 b jest wynikiem prac międzynarodowej grupy astronomów-amatorów. W projekcie Kilodegree Extremely Little Telescope (KELT), oprócz teleskopów amatorów, wykorzystywane są dwa małe teleskopy (jeden w USA, drugi w RPA) o dużym polu widzenia.

Odkrycie KELT-24 b ma polski akcent. W odkryciu uczestniczył astronom amator z Polski – Gabriel Murawski. Nie jest to pierwsze odkrycie, przy którym uczestniczył Gabriel – w marcu 2018 roku informowaliśmy o odkryciu HD 286123 b.

Polecamy wątek na forum Astropolis dotyczący KELT-24 b.