Apollo 11 – wejście na orbitę Księżyca

Pięćdziesiąt lat temu misja Apollo 11 dotarła do orbity księżycowej.

Misja Apollo 11 rozpoczęła się 16 lipca 1969 roku o godzinie 14:32 CET. Celem tej historycznej wyprawy było pierwsze lądowanie człowieka na Srebrnym Globie. Załogę stanowili Neil Armstrong, Buzz Aldrin oraz Michael Collins.

Potężna rakieta Saturn V wyniosła pojazd Apollo oraz lądownik LM ku trajektorii księżycowej. Już po wejściu na tę trajektorię nastąpiło “wyjęcie” lądownika LM z górnego stopnia rakiety i cumowanie pojazdu Apollo do niego. Następnie, dziewiętnastego lipca 1969 o godzinie 18:21 CET pojazd i lądownik weszły na orbitę wokół naszego naturalnego satelity. Był to ważny etap misji. Wejście na orbitę księżycową przebiegło poprawnie.

Wejście na orbitę księżycową – misja Apollo 11 / Credits – Analytical Graphics, Inc.

Oddzielenie lądownika LM od kapsuły Apollo zostało zaplanowane na kolejny dzień misji Apollo 11 (20 lipca 1969). Pomiędzy wejściem na orbitę a oddzieleniem lądownika załoga miała dużo zadań do wykonania – m.in. przekaz TV planowanego miejsca lądowania, ukołowienie orbity (5 godzin po wejściu na orbitę) oraz przygotowanie systemów lądownika. Zaplanowano także kilka godzin na sen dla astronautów.

Misja Apollo 11 – przekaz TV z obrazami Księżyca, wykonany po wejściu na orbitę Srebrnego Globu / Credits – NASA

Dzisiaj żyje już tylko dwóch z trzech członków załogi Apolla 11. Neil Armstrong zmarł 25 sierpnia 2012 roku. Buzz Aldrin jest mocno zaangażowany w promowanie rozwoju sektora kosmicznego, zaś Michael Collins wiedzie wyciszone życie na emeryturze.