Nowy komercyjny dostęp do ISS

NASA przedstawiła zasady możliwości komercyjnego wykorzystania amerykańskiej sekcji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Możliwy jest także pobyt komercyjnych astronautów.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) to największy obiekt, jaki kiedykolwiek powstał na orbicie. Aktualna całkowita masa tego kompleksu przekracza 430 ton, zaś wymiary to około 110 na 75 metrów. Cała stacja składa się z kilkunastu modułów ciśnieniowych, podzielonych na dwie sekcje: rosyjską oraz amerykańską/międzynarodową. Większość modułów należy do Rosji i Ameryki za wyjątkiem japońskiego modułu Kibo oraz europejskiego Columbus.

Zdjęcie europejskiego modułu Columbus wykonane przez astronautę Luca Parmitano / Credits - ESA/NASA
Zdjęcie europejskiego modułu Columbus wykonane przez astronautę Luca Parmitano / Credits – ESA/NASA

Dotychczas Rosja zezwalała na odwiedziny płacących turystów w swojej sekcji ISS. Co ciekawe, dostęp tych płacących klientów do amerykańskiej części ISS był ograniczony. Z kolei najwięcej badań odbywa się właśnie po międzynarodowej części ISS – moduły zostały zaprojektowane z myślą o instalacji różnej wielkości urządzeń do prac B+R. Od dawna podnoszone były postulaty do NASA, aby możliwe było szersze korzystanie z tej infrastruktury badawczej.

Siódmego czerwca 2019 roku NASA ogłosiła zasady komercyjnego dostępu do modułów po amerykańskiej stronie ISS. Co więcej, NASA przedstawiła także zasady dostępności dla komercyjnych astronautów.

Dostęp do infrastruktury badawczej

NASA zamierza udostępnić do 5% swoich zasobów na ISS dla komercyjnych działań. Te działania nie muszą być jedynie związane z działalnością badawczą – mogą one być także związane np. z marketingiem.

Nowy podział zasobów ISS (ciemny niebieski kolor - zasoby NASA) / Credits - NASA
Nowy podział zasobów ISS (ciemny niebieski kolor – zasoby NASA) / Credits – NASA

Oprócz tego NASA pozwala na dostarczenie i sprowadzenie ładunku na ISS od komercyjnych podmiotów. Aktualne roczne całkowite limity to 175 kg ładunku dostarczonego na Stację, 175 kg “śmieci” oraz 125 kg ładunku sprowadzonego z ISS. Limity roczne na jeden podmiot to odpowiednio 50, 50 i 35 kg. Na prace z tym ładunkiem NASA ma zamiar przeznaczyć do 90 godzin prac astronautów rocznie (do 25 godzin dla jednego podmiotu).

Dostęp dla astronautów

Możliwy jest także pobyt komercyjnych astronautów w amerykańskiej części ISS. NASA stawia obecnie następujące ograniczenia dla takich wizyt: do dwóch komercyjnych misji na ISS rocznie oraz maksymalna długość pobytu to 30 dni.

NASA zezwoli na dostęp dla “zagranicznych” astronautów poprzez kontrakty z amerykańskimi firmami. W tym przypadku przede wszystkim mowa tutaj o dostarczeniu astronautów na pokład ISS za pomocą kapsuł Dragon 2 i CST-100.

Kosmiczny cennik

Wraz z przedstawieniem zasad możliwości korzystania z ISS, NASA przedstawiła cennik poszczególnych działań. Oczywiście, ceny są bardzo wysokie. Koszt pobytu komercyjnego astronauty na ISS to około 35 tysięcy dolarów dziennie. Koszt downlinku jednego GB danych to 50 dolarów. Wykorzystanie jednej kilowatogodziny to 42 dolary. Podobnie sprawa ma się z dostarczeniem ładunku na ISS: kilogram “pasywnego” ładunku to 3 tysiące dolarów. W przypadku potrzeby wykorzystania klimatyzacji lub zasilania cena wzrasta do 13,5 albo 18 tysięcy dolarów (w tym przypadku dla podróży w obie strony, czyli także powrotu z ISS).

Pierwszy cennik korzystania z ISS / Credits - NASA
Pierwszy cennik korzystania z ISS / Credits – NASA

Pierwsze deklaracje

Co ciekawe, tuż po ogłoszeniu NASA pojawiły się pierwsze deklaracje ze strony sektora komercyjnego. Firma Bigelow ogłosiła, że zarezerwowała już cztery loty kapsuły Dragon 2 (czyli łącznie do 16 pasażerów).

Statek SpaceX Dragon 2 w pierwszym, testowym locie zbliża się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (3 marca 2019 r.) / NASA

Przyszłość ISS

Zaprezentowane nowe formy dotarcia do ISS są elementem strategii NASA na szerszą i głębszą współpracę z podmiotami komercyjnymi. ISS jest cennym kompleksem orbitalnym, którego zasoby powinny pozwolić na rozwój technologii nie tylko bezpośrednio związanych z branżą kosmiczną, ale także z tymi “przyziemnymi” sektorami. Przykładem z pewnością mogą być pierwsze próby produkcji na Stacji.

Ważna jest także możliwość dostępu astronautów z różnych państw do ISS. Wiele z państw nie miało możliwości przeprowadzenia swoich eksperymentów na pokładzie Stacji. Co więcej, dotychczas możliwości lotu załogowego były mocno ograniczone i w zasadzie sprowadzały się jedynie do “turystycznych” odwiedzin. Dzięki nowym zasadom użytkowania ISS możliwe będą także loty o charakterze badawczo-rozwojowym.

1. Firma Bigelow zaklepała z Space X dostarczenie 16-Astro. na ISS ,bo wcześniej w 2020r. chce do stacji ISS na miejsce swojego modułu dmuchanego BEAM dostarczyć swój duży Moduł B-330 i do niego ma tej Firmie Bigelow ,Space X dostarczyć tych 16-Astro. Komercyjnych. Firma Space X ma środki własne na to, Rakiety F9 i FH ,oraz Kapsułę Załogową dla 7-Astro. Dragon2. Nie zdziwiłbym się jak by pierwszymi byli obaj właściciele tych Firm , Elon Musk i Bigelow.