Drugi lot IRL-33 Bursztyn

Rakieta IRL-33 Bursztyn wystartowała po raz drugi 26 maja 2019 roku.

Rakieta ILR-33 „Bursztyn” po raz pierwszy wystartowała 22 października 2017 roku. Lot odbył się na poligonie wojskowym w Drawsku Pomorskim. Pierwszy lot zakończył się sukcesem – polska konstrukcja jest pierwszą na świecie rakietą wykorzystującą nadtlenek wodoru o stężeniu powyżej 98%.

Drugi lot ILR-33 Bursztyn odbył się 26 maja 2019 roku. Lot przebiegł zgodnie z założeniami. Tym razem rakieta sięgnęła pułapu 10,5 km. Ten pułap był spowodowany ograniczeniami pogodowymi oraz wielkością poligonu wojskowego, skąd odbył się lot (Drawsko Pomorskie). Po zakończeniu lotu rakieta została odzyskana.

O ile z obszaru Polski loty na orbitę okołoziemską są z powodów geograficznych, ekonomicznych i geopolitycznych praktycznie niemożliwe – to ciekawą alternatywą są loty sondujące i suborbitalne. Loty na wysokości zbliżające się do Linii Karmana (100 km – umowna granica kosmosu) mogą być interesujące ze względu na szereg eksperymentów naukowych, jak i przeprowadzenia różnych testów dla podmiotów komercyjnych.

(IL, PS, Tw)