Rosyjski spacer VKD-46

Dwudziestego dziewiątego maja odbył się rosyjski spacer kosmiczny o oznaczeniu VKD-46.

Spacer o oznaczeniu VKD-46 odbył się 29 maja 2019. W przestrzeń kosmiczną wyszli rosyjscy kosmonauci Oleg Kononienko oraz Aleksiej Owczynin. Był to pierwszy rosyjski i czwarty spacer kosmiczny w 2019 roku.

W początkowej części spaceru VKD-46 kosmonauci oddali hołd Aleksiejowi Leonowowi, który 30 maja obchodzi swoje 85 urodziny. Leonow był pierwszą osobą, która wyszła w przestrzeń kosmiczną.

Zadaniami spacer VKD-46 było m.in. usunięcie i wyrzucenie “za burtę” anten, wyciągniecie próbek z eksperymentów zainstalowanych na zewnątrz modułu Poisk oraz oczyszczenie okien na śluzie w rosyjskiej części Stacji. Czyszczenie okien dość często zdarza się podczas rosyjskich spacerów – ma to związek z osiadaniem się drobinek materii podczas cumowania pojazdów do ISS.

Zapis spaceru VKD-46 / Credits – NASA TV

Spacer VKD-46 zakończył się po 6 godzinach i jednej minucie. Zadania na ten spacer zostały wykonane z sukcesem. Dla Owczynina był to pierwszy spacer kosmiczny zaś dla Kononienki – piąty.

Wyrzucenie jednej z anten podczas spaceru VKD-46 - antena w ciągu kilku miesięcy spłonie w atmosferze / Credits - NASA TV