Proton-M wynosi satelitę Jamał-601

Rakieta Proton-M wyniosła 30 maja na orbitę rosyjskiego satelitę telekomunikacyjnego Jamał-601. Był to pierwszy start Protona w 2019 roku.

Rakieta Proton-M wystartowała z kosmodromu Bajkonur 30 maja o godzinie 19:42 CEST. Start przebiegł prawidłowo i satelita Jamał-602 znalazł się na prawidłowej orbicie transferowej GTO skąd “o własnych siłach” dotrze do orbity geostacjonarnej GEO.

Start Protona-M z Jamałem-602 / Credits – Roscosmos/ КЦ «Южный» / ЦЭНКИ

Był to pierwszy lot rakiety Proton-M w 2019 roku i pierwszy od grudnia 2018. O ile na początku tej dekady rakieta Proton-M latała często (i dość często doświadczała awarii), o tyle w 2018 roku odbyły się tylko dwa starty, zaś w 2017 roku nastąpiły cztery loty tej rakiety. Coraz częściej pojawiają się zarzuty co do zawodności tych rakiet. Przykładowo, w kwietniu 2017 okazało się, że niemal wszystkie silniki rakiet Proton mają defekty – ponad 70 silników RD-0210 i RD-0212 wyprodukowanych dla NPO Energomasz przez Zakłady Mechaniczne Woroneż z przeznaczeniem do wykorzystania na drugim i trzecim stopniu rakiety Proton wymagały kompletnego remontu.

Warto tu dodać, że 2016 roku odbyły się tylko trzy starty Protonów, z czego jeden dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w ramach misji ExoMars. Co do tamtego lotu też pojawiły się wątpliwości, czy rakieta wykonała prawidłową pracę.

Rakieta Proton-M coraz rzadziej znajduje uznanie wśród komercyjnych odbiorców. Na najbliższe 3 lata zaplanowano jedynie 3 starty Protonów, które mają charakter komercyjny. Pozostałe loty to zamówienia rządowe (Roskosmos lub koncern Gazprom) lub też pochodzące z Europejskiej Agencji Kosmicznej (łazik ExoMars Rosalind Franklin).