Niespodziewany start CZ-4B (30.04.2019)

Trzydziestego kwietnia Chiny przeprowadziły start rakiety CZ-4B. Na pokładzie tej rakiety znalazły się dwa satelity.

Rakieta CZ-4B wystartowała 30 kwietnia o godzinie 00:52 CEST z kosmodromu Taiyuan. Na pokładzie rakiety znalazły się dwa satelity Tianhui-2. Satelity zostały umieszczone na orbicie o wysokości ok 518×505 km i nachyleniu 97,44 stopni. Informacje o tym planowanym starcie zostały opublikowane dosłownie “w ostatniej chwili” przed lotem rakiety.

Start CZ-4B – 30.04.2019 / Credits – Roger C

Źródła chińskie podają, że satelity Tianhui-2 służą do eksperymentów naukowych, obserwacji lądu oraz mapowania. Zwykle tak są opisywane chińskie satelity wojskowe, zarówno obserwacji Ziemi, jak i zwiadu elektronicznego oraz detekcji statków, rakiet czy samolotów.

Dość tradycyjnie, pierwszy stopień rakiety spadł na ląd w Chinach. Tym razem jeden z elementów spadł na autostradę.

Fragment CZ-4B - spadek na autostradę / Credits - huanqiu
Fragment CZ-4B – spadek na autostradę / Credits – huanqiu

Łącznie w kwietniu doszło do 7 startów rakiet orbitalnych: dwóch amerykańskich, dwóch chińskich, jednej rosyjskiej, jednej “europejskiej” (czyli Sojuz z Kourou) oraz jednej indyjskiej. Wszystkie starty przebiegły prawidłowo.