Udany start CZ-3B z Beidou-3 IGSO1

Dwudziestego kwietnia rakieta CZ-3B wyniosła kolejnego chińskiego satelitę konstelacji Beidou.

Do startu rakiety CZ-3B doszło 20 kwietnia 2019 o godzinie 16:41 CEST. Start nastąpił z kosmodromu Xichang. Lot przebiegł prawidłowo i satelita Beidou-3 IGSO1 został wprowadzony na prawidłową orbitę transferową GTO. Satelita sam dotrze do wyznaczonej orbity geosychronicznej nachyleniu 55 stopni.

Beidou to chińska konstelacja globalnego pozycjonowania satelitarnego (GNSS). Konstelacja składa się z satelitów umieszczonych na średniej orbicie okołoziemskiej (MEO) w wysokości około 21500 km, dodatkowych satelitów na orbicie geosynchronicznej nachylonej oraz satelitów na orbicie geostacjonarnej (GEO).

Start CZ-3B z Beidou-3 IGSO1 / Credits – CCTV

Obok amerykańskiego GPS, europejskiego GALILEO oraz rosyjskiego GLONASS, Beidou to system o globalnym zasięgu. W ostatnich latach rola chińskiego systemu Beidou rośnie z uwagi na dużą ilość urządzeń GNSS produkowanych w tym państwie – przede wszystkim dla masowego odbiorcy (przede wszystkim telefony komórkowe). Beidou służy także chińskim służbom cywilnym i wojskowym – jest to wyraźny dowód na wzrost możliwości technologicznych tego państwa.

(PFA, LK, NSF)