Problem na ISS – opóźnienie CRS-17

NASA poinformowała o problemie elektrycznym na ISS, który spowodował opóźnienie startu misji CRS-17 kapsuły Dragon.

Agencja NASA poinformowała 29 kwietnia o wystąpieniu problemu w systemie zasilania na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Problem jest zlokalizowany w jednostce Main Bus Switching Unit (MBSU), która zasila część sprzętu Stacji. W konsekwencji tego problemu ramię robotyczne (SSRMS) nie ma zasilania.

Brak zasilania ramienia SSRMS oznacza opóźnienie misji CRS-17 kapsuły Dragon. Początkowo start tej misji zaplanowano na 30 kwietnia, jednakże z uwagi na zaistniały problem start został przesunięty na nie wcześniej niż 3 maja. SSRMS ma duże znaczenie dla bezzałogowych misji zaopatrzeniowych, gdyż to ramie przechwytuje pojazd a następnie przyłącza do Stacji. Bez tego ramienia te operacje są niemożliwe.

Na pokładzie ISS rocznie dochodzi do wielu różnych awarii. Większość z nich ma niewielki wpływ na prace tego kompleksu orbitalnego. Niektóre mają jednak większy wpływ i wymagają natychmiastowych napraw. Przykładem może być system chłodzenia ISS, który od czasu do czasu doświadcza awarii (nastąpiło to m.in. w grudniu 2013). Te awarie wymagają w niektórych przypadkach spacerów kosmicznych.

Misja CRS-17 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.