Pierwszy start PSLV-QL

Na początku kwietnia Indie przeprowadziły pierwszy lot rakiety PSLV-QL. W tej konfiguracji posiada ona cztery boostery na paliwo stałe.

Czterdziesty siódmy start rakiety z rodziny PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle) odbył się 1 kwietnia o godzinie 5:37 CEST. Nowa konfiguracja pozwoliła na wyniesienie szeregu ładunków na trzy różne orbity docelowe.

Głównym ładunkiem był EMISAT zbudowany przez indyjską Agencję Badan i Rozwoju Obronności DRDO. Zadania, jakie mają być wykonywane przez EMISAT, nie zostały podane do publicznej wiadomości. Po 16 minutach i 24 sekundach lotu EMISAT trafił na orbitę o parametrach 749 x 749 km i inklinacji 98,38 stopni.

Pakiet 28 satelitów został następnie umieszczony na orbicie 504 x 504 km i inklinacji 97,47 stopni. Były to kolejno 20 satelitów obserwacji Ziemi z serii Flock-4A amerykańskiej spółki Planet, 4 sztuki satelitów monitoringu morskiego Lemur-2 spółki Spire, szwajcarski demonstrator konstelacji komunikacyjnej Astrocast-2, litewskie demonstratory M6P i BlueWalker 1 spółki Nanoavionics oraz hiszpański satelita Aistechsat-3, służący do monitoringu sygnału AIS.

Czwarty stopień rakiety PSLV-QL następnie obniżył pułap na orbitę 485 km. Jest on wyposażony również w panele słoneczne, pozwalając na obsługę zamontowanych na niej eksperymentów związanych z technologiami AIS, APRS oraz ARIS. Był to drugi indyjski lot w 2019 roku.