MSL wierci w “Aberlady”

Łazik MSL Curiosity wywiercił dziurę bardzo miękkiej skale, prawdopodobnie powstałej z gliny.

Celem misji łazika Mars Science Laboratory (MSL) “Curiosity” jest wzgórze Mt Sharp w centralnej części krateru Gale. Czemu właśnie to miejsce zostało wybrane przez naukowców?

Od 2006 roku, na lata przed startem łazika, trwała gorąca dyskusja naukowców co do miejsca lądowania MSL. W 2008 roku wyłoniono czterech “finalistów”: krater Eberswalde, dolina Mawrth, krater Holden i krater Gale. Spośród nich, po latach dyskusji, to właśnie krater Gale zyskał najwięcej uznania wśród naukowców.

Jednym z powodów, dla których wybrano krater Gale to obserwacje skał pochodzących do glin w części Mt Sharp. Te obserwacje, wykonane przez Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), wyraźnie sugerowały, że niegdyś we wnętrzu krateru Gale musiała znajdować się woda – inaczej tego typu skały by nie mogły powstać. Co więcej, gliny są dobrym materiałem do zachowania związków organicznych – które także łazik MSL poszukuje.

Przetworzony obraz części wzgórza Mt Sharp w kraterze Gale – obraz z 2010 roku (jeszcze sprzed misji MSL). Środkowy obszar wzgórza były wówczas uważany za obszar, w którym występują skały powstałe z glin / Credits – NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/USGS

W trakcie swojej podróży po wnętrzu krateru Gale łazik MSL napotkał już na skały, które musiały powstać w wyniku interakcji z wodą. Kolejne badania nastąpiły w 2019 roku

Szóstego kwietnia 2019 wykonany został pierwszy odwiert w skale, która wg naukowców mogła powstać z gliny. Miejsce wiercenia nazwano “Aberlady”. Wiertło, pomimo występujących od 2016 roku problemów technicznych, nie miało żadnych problemów – skała okazała się być bardzo miękka. Samo wiercenie odkształciło całą skałę, co można zobaczyć na zdjęciach “przed” i “po”.

Odkształcenia powstałe w wyniku wiercenia w Aberlady / Credits - NASA/JPL-Caltech/MSSS
Odkształcenia powstałe w wyniku wiercenia w Aberlady / Credits – NASA/JPL-Caltech/MSSS

Wyniki tego wiercenia zostaną porównane z kolejnymi wierceniami, jakie powinny nastąpić w tym i przyszłym roku. Naukowcy spodziewają się, że ujrzą także siarczany w skałach w wyższych partiach Mt Sharp. Pozwoli to na lepsze odtworzenie “wodnej historii” dawnego Marsa i krateru Gale.

Warto tu dodać, że w marcu MSL zaobserwował dwa zaćmienia Słońca, które można zobaczyć na poniższym nagraniu. Ponieważ Fobos i Deimos są bardzo małymi obiektami, na Marsie można ujrzeć jedynie częściowe zaćmienia Słońca.

Marsjańskie zaćmienia Słońca obserwowane przez MSL / Credits – NASA, VideoFromSpace