Misja Cassini – od kogo pochodzi na nazwa?

W latach 1997 – 2017 misja Cassini przemierzała Układ Słoneczny oraz badała Saturna, jego pierścienie i księżyce. Od kogo pochodzi nazwa “Cassini”?

Sonda Cassini z lądownikiem Huygens to wyjątkowa wyprawa do Układu Słonecznego. Koncepcja tej misji powstała ponad trzy dekady temu i pomimo wielu różnych przeciwności na początku lat 90 ubiegłego wieku udało się doprowadzić do startu. Misja była wspólnym dziełem amerykańskiej agencji NASA, europejskiej ESA oraz włoskiej ASI, z udziałem wielu innych państw, w tym Polski.

Misja Cassini-Huygens wystartowała ponad 20 lat temu, 15 października 1997 roku za pomocą rakiety Tytan IV. Przez kolejne siedem lat sonda krążyła po Układzie Słonecznym, przelatując obok Wenus (24 kwietnia 1998 i 24 czerwca 1999), Ziemi (18 sierpnia 1999) i Jowisza (30 grudnia 2000).

Cassini spogląda na Saturna przesłaniającego Słońce - 2012 rok / Credits - NASA/JPL-Caltech/SSI
Cassini spogląda na Saturna przesłaniającego Słońce – 2012 rok / Credits – NASA/JPL-Caltech/SSI

Od kogo pochodzi nazwa “Cassini”? Oczywiście od włoskiego matematyka i astronoma Giovanniego Dominica Cassini (1625-1712). To właśnie on odkrył cztery księżyce Saturna (Japet, Rea, Tetyda oraz Dione) oraz największą przerwę w pierścieniach tej planety. Nie dla wszystkich jednak jest to takie oczywiste.

Tuż po starcie misji Cassini, do Jet Propulsion Laboratory (JPL) zgłosili się prawnicy Olega Cassiniego – amerykańskiego projektanta mody. Oleg Cassini (1913 – 2006) był przekonany, że JPL i NASA wykorzystały jego nazwisko bez zgody. Na szczęście JPL szybko udało się wyjaśnić tę sytuację.

Wycinek gazety z lat 90. XX wieku o Olegu Cassini i misji Cassini / Credits - Trina Ray
Wycinek gazety z lat 90. XX wieku o Olegu Cassini i misji Cassini / Credits – Trina Ray

Misja Cassini weszła na orbitę Saturna. Rozpoczęły się badania tej planety, jej księżyców oraz pierścieni w dniu 1 lipca 2004. Misję podstawową zaplanowano na 4 lata. Ostatecznie wyprawa była wielokrotnie przedłużana – aż do września 2017 roku. Wówczas sonda Cassini spłonęła w atmosferze Saturna. Dane naukowe z tej misji są do dziś analizowane i wciąż powstają nowe publikacje na temat Saturna, pierścieni tej planety oraz jej księżyców.

Koniec misji Cassini – animacja NASA / Credits – NASA Jet Propulsion Laboratory

Jak na razie nie wiadomo, kiedy nastąpi kolejna misja do Saturna. Społeczność naukowa od kilku lat postuluje szybkie wykonanie kolejnej misji do tej planety. Proponowane są różne opcje: orbiter, lądownik, sterowiec w atmosferze Tytana a nawet misja typu “sample return” z próbkami materii z Enceladusa.

Księżyc Pan - mały księżyc Saturna / Credits - NASA, ESA
Księżyc Pan – mały księżyc Saturna / Credits – NASA, ESA

(Tw, PFA)

1. “Misja Cassini-Huygens wystartowała prawie 20 lat temu, 15 października 1997”
    To już ponad 20 lat, dziennikarstwo “kopiuj – wklej”?

2. Ale jak to, jest pierwszy kwietnia, gdzie artykuł o odkryciu inteligencji pozaziemskiej? XD

3. Konrad Kostka on

Amerykański projektant mody – jakim to trzeba być cymbałem i uważać się za pępek świata aby mieć takie podejrzenia. On myśli, że kim jest? Kto w ogóle o nim słyszał? A ci jego prawnicy są na tym samym poziomie co on.

• W sumie do przewidzenia. Jest pewien minimalny poziom cymbalstwa i samozapatrzenia żeby zosta projektantem mody. Albo prawnikiem projektanta mody. 🙂 Tak przy okazji to zgooglowałem czy to prawdziwa historia. W końcu dzisij Prima Aprilis. Niestety historia prawdziwa…