Korzyści z ISS – publikacja NASA

Agencja NASA opublikowała trzecią już zbiorczą publikację opisującą korzyści płynące z badań na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) funkcjonuje stale (z załogą) od listopada 2000 roku. Nigdy wcześniej przez tak długi czas ludzie stale nie przebywali w przestrzeni kosmicznej i nie wykonywali różnego rodzaju badań z wielu dziedzin nauki.

Przez lata powstały tysiące prac naukowych na podstawie badań wykonanych na ISS. NASA co pewien czas publikuje zbiorczy opis korzyści płynących z badań na pokładzie ISS. Trzecia edycja tej zbiorczej publikacji została niedawno zaprezentowana przez NASA. Tym razem także duży nacisk nałożono na komercyjne wykorzystanie Stacji oraz możliwości poszerzenia działań komercyjnych dzięki ISS.

Podsumowanie korzyści płynących z użytkowania ISS / Credits – NASA

Zaprezentowane wyniki dotyczą wielu różnych branż: badań nad płomieniem w warunkach mikrograwitacji, wzrostu kryształów białek, obserwacji Ziemi, przepływu cieczy, oczyszczania powietrza, czynności robotycznych i diagnostyki medycznej. Wiele z zastosowanych wyników ma duże znaczenie dla przyszłych misji kosmicznych, w tym i tych planowanych na przyszłą dekadę poza bezpośrednie otoczenie Ziemi.

Publikacja jest dostępna pod tym linkiem (plik .pdf, 8,6 MB).