Cygnus NG-11 na ISS

Dziewiętnastego kwietnia bezzałogowy pojazd zaopatrzeniowy dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Rakieta Antares 230 wyniosła w dniu 17 kwietnia na orbitę bezzałogowy zaopatrzeniowy Cygnus do misji o oznaczeniu NG-11. Start przebiegł prawidłowo i 19 kwietnia, po prawie 37 godzinach lotu, Cygnus dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Pojazd został następnie przechwycony przez ramię SSRMS a następnie przyłączony do jednego z węzłów cumowniczych Stacji.

Celem misji NG-11 jest dostarczenie ładunku do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Na pokładzie Cygnusa zainstalowano 3442 kg ładunku (wcześniejszy manifest opisywał 8 kg mniej ładunku), z czego 3095 kg w sekcji ciśnieniowej. Ładunkiem tego Cygnusa jest m.in. 895 kg zapasów dla załogi ISS, 24 kg sprzętu do spacerów kosmicznych, 1554 kg eksperymentów i części zamiennych, 11 kg nowych komputerów pokładowych i 576 kg sprzętu dla Stacji.

Oprócz ładunku dedykowanego ISS, wraz tą rakietą na orbitę zostało wyniesionych ponad 20 małych satelitów. Wśród nich są dwa z Polski – jednym jest KRAKsat – CubeSat, zbudowany przez studentów AGH i UJ, zaś drugim satelita o nazwie “Światowid”.

Cygnus NG-11 pozostanie na ISS do lipca, po czym rozpocznie się kilkumiesięczna indywidualna misja tego pojazdu.

Jest to ostatni lot Cygnusa w ramach pierwszego kontraktu zaopatrzeniowego Commercial Resupply Services (CRS). Pierwszy lot Cygnusa w ramach tego kontraktu CRS odbył się w styczniu 2014 roku. Przed tym lotem odbyły się dwa loty testowe, w tym jeden z pojazdem Cygnus. Łącznie w ramach tego kontraktu CRS wykonano 11 misji, z których jedna (Orb-3 lub OA-3) w październiku 2014, zakończyła się niepowodzeniem z powodu niewłaściwej pracy rakiety Antares. Pozostałe misje zakończyły się sukcesem.

Po zakończeniu tego kontraktu, Cygnus będzie kontynuować loty zaopatrzeniowe na ISS w ramach kontraktu CRS 2.

(PFA, B-e)