SpaceX protestuje ws przegranego przetargu

31 stycznia NASA poinformowała o wygranym przetargu United Launch Alliance na wystrzelenie misji Lucy, której celem jest zbadanie siedmiu asteroid. Wybór ULA został oprotestowany przez SpaceX.

W ramach wygranego przetargu wycenionego na 148,3 milionów dolarów United Launch Alliance, spółka joint venture Boeing Defense, Space & Security oraz Lockheed Martin Space Systems ma przeprowadzić start misji za pomocą rakiety Atlas 401 z Florydy w październiku 2021 roku

Podczas ogłoszenia o wyborze United Launch Alliance do wyniesienia misji Lucy, NASA nie poinformowała o ilości podmiotów startujących w przetargu, ani o innych proponowanych cenach za wyniesienie misji.

11 lutego SpaceX wysłał formalny protest do GAO (Government Accountability Office), amerykańskiego odpowiednika Najwyższej Izby Kontroli. SpaceX twierdzi, że oferował cenę znacznie niższą, niż zaproponowała United Launch Alliance (ULA). Do czasu wyjaśnienia sytuacji NASA wstrzymała pracę nad misją Lucy.

Istotnym czynnikiem wpływającym na wybór przetargu była terminowość. Zgodnie z obecnym planem sonda Lucy ma bardzo krótkie okno startowe wynoszące jedynie 20 dni. W przypadku opóźnień konieczne byłoby przeprojektowanie misji. W takiej sytuacji znalazła się między innymi misja Rosetta, która w wyniku opóźnień startu musiała zmienić cel z komety 46P Wirtanen do 67P Czuriumow-Gierasimienko.

Trajektoria lotu misji Lucy / NASA

W oświadczeniu z 13 lutego United Launch Alliance, powołała się na wieloletnie doświadczenie i terminowość wykonywania lotów, które jest kluczowe dla wykonywania misji naukowych o bardzo krótkich oknach startowych.

GAO ma czas do 22 maja na ogłoszenie werdyktu.

(SN)