Pierwszy start Ariane 5 w 2019 roku

We wtorek 5 lutego z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej wystartowała rakieta Ariane 5 w wersji ECA wynosząc na orbitę transferową ku geostacjonarnej (GTO) dwa satelity telekomunikacyjne dla Indii oraz Arabii Saudyjskiej.

Pierwszy start rakiety nośnej dla spółki Arianespace odbył się 5 lutego 2019 roku. Ariane 5 ECA wystartowała o godzinie 22:01 CET z kosmodromu Kourou wynosząc po 25 minutach lotu dwa ładunki na orbitę o parametrach 250 na 35786 km oraz inklinację 3 stopni. Satelity HS4-SGS1 (Hellas-Sat-4, SaudiGeoSat-1) oraz GSAT-31 dotrą własnymi siłami na docelową pozycję na orbicie geostacjonarnej.

HS4-SGS1 to pierwszy satelita Lockheed Martin oparty o platformę LM2100. Ważący blisko 6,5 tony satelita zamówiony przez saudyjskiego Arabsata ma świadczyć usługi telekomunikacyjne przez co najmniej 15 lat. Na pokładzie znajdują się transpondery dwóch podmiotów: badawczo-rozwojowego centrum saudyjskiego KACST (King Abdulaziz City for Science and Technology) oraz spółki-córki Arabsata o nazwie Hellas Sat zarejestrowanej na Cyprze.

Nagranie startu Ariane 5 z 5.02.2019 / Arianespace

Zmodernizowana platforma satelitarna LM2100 ma zwiększyć konkurencyjność satelitów telekomunikacyjnych budowanych w zakładach Lockheed Martina. Kolejny satelita oparty o tę platformę, Arabsat-6A, ma zostać wyniesiony w marcu w drugim starcie Falcona Heavy, nowej rakiety nośnej firmy SpaceX.

“To największy i najpotężniejszy komercyjny satelita komunikacyjny, którego dotychczas zbudowaliśmy” komentuje start HS4-SGS1 Guy Beutelschies, wicedyrektor Lockheed Martin ds. satelitów komercyjnych.

GSAT-31 został zbudowany przez Indyjską Agencję Kosmiczną (ISRO). Ważący ponad 2,5 tony satelita oparty o indyjską platformę I-2K ma świadczyć usługi telekomunikacyjne przez kolejne 15 lat. Zastąpi wyniesionego w 2007 roku Insata 4CR, który w wyniku awarii górnego stopnia rakiety trafił na orbitę niższą od planowanej i musiał zużyć więcej paliwa by trafić na orbitę geostacjonarną.

(SpaceNews, Gunter’s Space Page)