Nowe planety pozasłoneczne (luty 2019)

Od początku roku doniesiono o istnieniu nieznanych wcześniej dziesięciu “obcych światów”.

Z uwagi na postęp w technikach detekcyjnych a także nowe misje kosmiczne, każdy rok przynosi dużą ilość odkryć planet pozasłonecznych. W ostatnich latach większość odkryć należała do kosmicznego teleskopu Kepler, który zakończył swoją misję 30 października 2018 roku. Pracował on blisko 10 lat. Misja przyniosła ponad 2660 potwierdzonych egzoplanet oraz kilka tysięcy kandydatów, czekających na potwierdzenie. Dane z misji Kepler to łącznie ponad 670 gigabajtów, które będą analizowane jeszcze przez kolejne lata.

Misja TESS / Credits - NASA, MIT

Misja TESS / Credits – NASA, MIT

W tym roku można się spodziewać dużej ilości odkryć z kosmicznego teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). W analizie danych TESS może uczestniczyć każdy internauta. Pierwsi kandydaci na egzoplanety z misji TESS zostali wykryci już we wrześniu 2018 roku. Oprócz TESS można spodziewać się także odkryć wykonanych przez ziemskie obserwatoria astronomiczne – np. w ramach programów OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) i WASP (Wide Angle Search for Planets).

Do 9 lutego 2019 doniesiono łącznie o istnieniu dziesięciu nowych “obcych światów”. Odkrycie i już ogłoszone egzoplanety noszą następujące oznaczenia: K2-290 b, K2-290 c, TOI 172, TOI 125 b, TOI 125 c, OGLE-2012-BLG-0838 b, Gl 686 b, EPIC 247418783 b, EPIC 249624646 b i EPIC 249624646 c. W naszym pierwszym artykule o egzoplanetach 2019 roku opisaliśmy dwa ostatnie obiekty z tej listy.

Spośród pozostałych ośmiu odkryć na szczególną uwagę zasługuje Gl 686 b. Jest to obiekt o masie około 7 mas Ziemi, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej  – w odległości zaledwie 13,5 miliona kilometrów z czasem 15,5 dnia. Gwiazda tego układu, Gliese 686, jest słabym czerwonym karłem świecącym z mocą mniejszą niż 3% mocy promieniowania naszego Słońca.

Ponadto, ciekawym obiektem jest OGLE-2012-BLG-0838 b. Ten obiekt krąży po szerokiej orbicie wokół swej gwiazdy – około 4,2 jednostki astronomicznej. Masa tej egzoplanety jest szacowana na 0,25 masy Jowisza. W odkryciu tej egzoplanety uczestniczyli polscy astronomowie.

Ciekawe są także dwie egzoplanety w układzie TOI 125 – obiekty otrzymały oznaczenia TOI 125 b i TOI 125 c. Masy tych obiektów to około 8 – 9 mas Ziemi. Są to prawdopodobnie “mini-Neptuny”, krążące blisko swojej gwiazdy macierzystej (z czasami około 4,6 i 9,1 dnia). Oba odkrycia są zasługą kosmicznego teleskopu TESS.

EPIC 247418783 b jest także małym obiektem – masa jest szacowana na około 6,5 masy Ziemi. Może to być obiekt typu “super-Ziemia”, z dużym udziałem skał w swej strukturze. Ta egzoplaneta krąży w odległości zaledwie 4,5 miliona kilometrów z czasem około 2 dni i 6 godzin.

Pozostałe egzoplanety z tego zestawienia to gazowe giganty, z których największy (TOI 172) ma szacowaną masę około 5,5 raza większą od masy Jowisza. Promień tej egzoplanety jest podobny do promienia największej planety naszego Układu Słonecznego.

Aktualnie katalog pozasłonecznych układów planetarnych obejmuje 3977 egzoplanet. Możliwe, że już niebawem zostanie odkryta egzoplaneta numer cztery tysiące!

(EPE)