NASA utraciła kontakt z CubeSatami MarCO

Wystrzelone wraz z lądownikiem marsjańskim InSight sondy MarCO (Mars Cube One-A oraz B) były pierwszym zastosowaniem CubeSatów w misji międzyplanetarnej.

5 lutego NASA ogłosiła, że utracony został kontakt z eksperymentalnymi sondami marsjańskimi. CubeSaty MarCO-A i B, nieoficjalnie nazywane WALL-E oraz EVE, miały rozmiary po 6U i masę 13,5 kilograma. Celem ich misji było wsparcie w przekazywaniu telemetrii z sondy InSight w momencie przejścia przez atmosferę Marsa, jak i podczas całego procesu lądowania.

Tym samym kontrola lotu w California Institute of Technology mogła „na bieżąco” (biorąc pod uwagę opóźnienia w locie sygnału z Marsa na Ziemię) monitorować sytuację. Bez wsparcia satelitów MarCO, NASA musiałaby polegać na informacjach z sondy Mars Reconnaissance Orbiter, który dane z lądownika InSight transmitowałby na Ziemię ze znacznym opóźnieniem.

Misja sond MarCO / NASA, JPL

Kontakt z obiema sondami MarCO utracono na przełomie 2018 i 2019 roku. Ostatnia komunikacja z MarCO-A nastąpiła 29 grudnia, zaś z MarCO-B 4 stycznia. Eksperymentalne sondy zostały zbudowane w NASA Jet Propulsion Laboratory w cenie 18,5 miliona USD.

Kontrola lotu ma szereg hipotez czemu doszło do utraty połączenia. Przede wszystkim trajektoria lotu CubeSatów coraz bardziej oddala się od Słońca i tym samym ich panele słoneczne mogą generować mniej prądu. MarCO-A mierzył się też z awarią silniczka, który pomagał właściwie ustawić sondę, tak, aby mogła nadawać i odbierać komunikaty. Istnieje bardzo mała szansa, że w okolicy lata ponownie uda się nawiązać połączenie z sondami, gdy ponownie zbliżą się do Słońca.

Przede wszystkim MarCO-A i B pokazały, że możliwe jest zastosowanie CubeSatów w zaawansowanych misjach poza bezpośrednim otoczeniem Ziemi. Trzy kolejne eksploracyjne CubeSaty zostaną wyniesione na orbitę wokółksiężycową przy okazji pierwszego lotu rakiety SLS z kapsułą Orion około 2020 roku.

(SpaceNews, NASA)