JWST – etap testów środowiskowych

Kosmiczny teleskop Jamesa Webba zakończył serię testów akustycznych i wibracyjnych.

W 2016 roku zakończyła główna integracja kosmicznego teleskopu Jamesa Webba (JWST). Instalacja luster głównych tego teleskopu trwała od listopada 2015 do stycznia 2016, po czym dwa miesiące później nastąpiła instalacja lustra wtórnego.

Następnie rozpoczęły się pierwsze testy. Nie wszystkie testy zakończyły się sukcesem – przykładowo, w trakcie testów wibracyjnych (grudzień 2016) wykryto pewne “nieprawidłowe odczyty”, które zostały w kolejnych miesiącach dobrze zrozumiane.

Przez całą drugą połowę 2017 roku trwały testy termiczno-próżniowe JWST. Te testy zostały przeprowadzone w Komorze A w Centrum Kosmicznym NASA w Houston. Seria testów przygotowana przez naukowców i inżynierów polegała na sprawdzeniu działania wyżej wymienionych układów w wyjątkowo zimnym środowisku zbliżonym do przestrzeni, w której docelowo będzie JWST operować (punkt L2 układu Ziemia-Słońce). JWST został wyprowadzony z komory termiczno-próżniowej w styczniu 2018.

W 2018 roku trwała seria testów środowiskowych (akustyczne i wibracyjne), w tym tych, które m.in. symulują zachowanie się teleskopu podczas startu. Testy były wykonane pod profil lotu rakiety Ariane 5, na pokładzie której JWST zostanie wyniesiony w przestrzeń kosmiczną. Podczas jednego z pierwszych testów doszło do poluzowania i odpadnięcia kilku śrub i podkładek. Później do informacji podano, że te elementy odpadły od głównej struktury i osłony teleskopu, ale nie od układu optycznego. NASA, po wprowadzeniu kilku modyfikacji, postanowiła powtórzyć testy, które zakończyły się sukcesem.

Te testy zostały przeprowadzone na części JWST – tj. platformie satelitarnej oraz dużej osłonie termicznej teleskopu. Po udanych testach środowiskowych, ta część teleskopu rozpocznie ponowne testy termiczno-próżniowe. Następnie, po tych testach powinno dojść do połączenia tej części z “naukową” częścią JWST – układem optycznym oraz instrumentami pomiarowymi teleskopu.

Koniec testów środowiskowych JWST / Credits – NASA Goddar

28 marca 2018 NASA poinformowała o opóźnieniach w przygotowaniach do startu JWST. Wówczas przewidywano z 70% pewnością, że teleskop będzie gotowy do startu w maju 2020 roku. Oznaczało to oficjalne opóźnienie startu misji. Pod koniec czerwca 2018 amerykańska agencja kosmiczna poinformowała o kolejnym opóźnieniu misji – do marca 2021 roku. Jak na razie ta nowa data startu nie uległa zmianie.

Misja JWST jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.